• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  (Doc)Iurie Chirinciuc, Ministrul în exercițiu al Transportului și Infrastructurii Drumurilor: Raport la 100 de zile de activitate

    (Doc)Iurie Chirinciuc, Ministrul în exercițiu al Transportului și Infrastructurii Drumurilor: Raport la 100 de zile de activitate

    16.11.2015  

    La 30 iulie 2015 am fost investit în funcția de ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, în Guvernul condus de premierul Valeriu Streleț. Cu o responsabilitate deosebită am preluat acest minister, care s-a dovedit a fi unul cu probleme foarte mari.

    Vorbind la concret, acum 100 de zile, cînd am venit la conducerea MTID, Compania AIR Moldova suporta pierderi de 108 mln. lei, mii de angajați ai Căii Ferate din Republica Moldova nu-și ridicase salariile de mai bine de 3 luni, întreprinderea de stat Mold ATSA avea mijloacele sale financiare blocate, la întreprinderea Moldaeroservice restanțele salariale erau de peste 6 luni. Că să fie și mai limpede situația generală, ar mai trebui să pomenesc și despre restanțele de sute de milioane pentru lucrările executate și finanțate din Fondul rutier, dar și despre întârzierile enorme înregistrate la executarea lucrărilor de reabilitare a drumurilor naționale finanțate din surse externe.

    În această situație critică pentru un domeniu de importanță strategică pentru economia țării, cum este cel al transporturilor, împreună cu întreaga echipă, ne-am asumat responsabilitatea de a readuce lucrurile într-o albie a normalității.

    Cei mai mulți dintre cetățenii noștri au pretenții justificate față de calitatea drumurilor, nivelul de confort și siguranță al transportului regulat de pasageri, față de gestionarea întreprinderilor de stat din transport, dar și față de decalajul dintre standarde.

    europene în sfera transporturilor, la care aspirăm, și realitățile noastre moldovenești. Aceste revendicări ale cetățenilor se regăsesc în obiectivul principal al Guvernului, care și-a propus drept scop, implementarea Acordului de Asociere al Republicii Moldova cu UE și scoaterea statului din criză economică profundă în care se află.

    Experiența de 100 de zile, de gestionare a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor este o demonstrație a faptului că lucrurile se pot schimba în bine, atunci cînd oameni bine intenționați și pregătiți lucrează umăr la umăr. Aceasta este important pentru țară, pentru cetățeni și pentru fiecare dintre noi în parte.

    În primele 100 de zile în care am activat în calitate de Ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, împreună cu echipa de profesioniști, care mi-au fost mereu alături, am reușit să diminuăm pierderile companiei AIR Moldova de la 108, la 50 de milioane lei, am reușit să reluăm achitarea salariilor angajaților CFM, ducând la bun sfârșit semnarea acordului de grant pentru restructurarea acestei întreprinderi de stat. Am demarat reorganizarea Întreprinderii de Stat pentru Utilizarea Spaţiului Aerian si Deservirea Traficului Aerian „MoldATSA”, a Autorității administrative „Agenția Națională Transport Auto” și cea a Întreprinderii de Stat „Moldaeroservice”. De asemenea, am lansat trenul modernizat nr. 4, pe traseul Chișinău-Ungheni, am inaugurat cursa feroviară Chișinău-Iași, am inițiat procesul de inventariere și radiere a navelor maritime problemetice înregistrate sub pavilion moldovenesc. Pe lângă aceste acțiuni a fost desfășurată și o amplă muncă legislativă, astfel, în aceste 100 de zile au fost pregătite mai multe documente importante pentru buna fucționare a transportului rutier, feroviar, maritim și aerian.

    Pentru operatorii de transport rutier, am efectuat schimb de autorizații în baza Acordurilor bilaterale interguvernamentale cu 39 state și am obținut majorarea contingentelor de autorizaţii pentru anul 2016.

    În urma conlucrării cu autorităţile altor state, am obţinut, suplimentar, pentru anul 2015, autorizații pentru Azerbaidjan, Belarus, Slovacia, Armenia şi Ucraina.

    În această perioadă, am avut zeci de întîlniri cu miniștri ai transportului din alte țări, manageri de companii, operatori de transport, cu reprezentanții patronatelor și sindicatelor din transporturi, dar și reprezentanți ai administrațiilor raionale și locale din Ialoveni, Ungheni, Ciadîr-Lunga, Taraclia, Soroca, Hîncești, Cimișlia, Ungheni ș.a.

    Și dacă pentru realizările enumerate mai sus îmi pot acorda câte o bilă albă, atunci pentru lucrările de întreținere, finanțate din sursele fondului rutier îmi voi acorda o bilă neagră.

    Trebuie să recunosc, că deși împreună cu membrii echipei am depus eferturi colosale, nu ne-a reușit să menținem mărimea fondului rutier pentru anul 2015, la nivelul de 1523 mln cât a fost planificat la începutul anului. Astfel, la rectificarea bugetului din această toamnă, mărimea fondului rutier s-a diminuat cu 485 mln lei.

    Timp de 100 de zile, de când sunt ministru, problemele țării și ale ministerului, au devenit problemele mele personale. În calitate de ministru mă doare să știu că sunt copilași, care încă mai străbat kilometri de drum, plin de noroi, pentru a putea ajunge la școală, mă doare atunci când pentru a ajunge cu autobuzul în unele sate trebuie la fiecare cursă să faci investiții capitale în deservirea tehnică a unității de transport, am văzut cum curg sudorile atunci când, în arșiță, de 40 de grade, drumarii noștri trebuie să aștearnă stratul de asfalt. Știu cât este de greu să reziști presiunii mediatice, în încercarea de a garanta deplina siguranță pentru pasagerii unei aeronave, mă doare că nu avem banii necesari pentru a procura mai multe aparate de zbor.

    Cu toate acestea, lipsurile și neajunsurile pe care le-am enumerat nu pot copleși bucuria pe care o am în suflet pentru faptul că în aceste situații dificile și de austeritate profundă sunt înconjurat de o echipă de oameni care-și fac pe deplin meseria.

    Vă mulțumesc, dragi membri ai echipei, pentru fiecare pasager care ajunge la destinație și rămâne mulțumit de serviciul prestat, vă mulțumesc pentru fiecare kg de marfă transportat, vă sunt recunoscător pentru fiecare metru de drum întreținut și reparat, vă mulțumesc pentru fiecare literă din actele normative pe care le creați. Le mulțumesc și familiilor dvs. pentru că vă susțin și vă sunt alături ajutându-vă să depășiți toate problemele cu care vă confruntați. Datorită acestei echipe am reușit toate realizările expuse în acest raport.

    Cu suportul unor astfel de oameni, nu-mi este frică de greutăți, alături de Dvs. dragi colegi și cu îngăduința cetățenilor Republicii Moldova, voi continua să lupt pentru un transport mai bun și pentru o infrastructură mai bună, datorită Dvs. noi am reușit să demonstrăm performanță chiar și în condiții de criză politică, economică și instituțională.

    Îndemnul meu, pentru echipa pe care am onoarea să o conduc este ca și după 100 de zile, Indiferent de modul în care se vor precipita evenimentele pe scena politică, să continue lucrurile bune pe care le-am început, iar eu PROMIT să nu încetez vre-o dată lupta pe care am pornit-o, lupta pentru viitorul european al copiilor noștri!

    Iurie CHIRINCIUC,
    Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor 
    Vezi raportul integral mai jos:
Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com