• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Primarii PL la raport: Realizările Primarului de Străşeni Valentina Casian în 2012

    Primarii PL la raport: Realizările Primarului de Străşeni Valentina Casian în 2012

    12.02.2013  

    Deşi situaţia financiară nu a fost una din cele mai favorabile, în oraşul Străşeni, printr-o implicare activă a autorităţilor locale, s-a reuşit demararea de noi investiţii strategice pentru comunitate. Imperativul de a depăşi statutul de oraş cu aspectul învechit şi ancorat în formule de dezvoltare tehnic nefuncţionale, reprezintă o prioritate atât pentru mine, fiind în funcţia de primar, cât şi pentru aparatul de specialitate aflat în subordine.

    Nu putem afirma că obiectivele propuse au fost atinse integral  pe perioada de 1 an, pentru că permanent ne dorim mai mult pentru Străşeni, mai mult pentru cetăţenii acestui oraş şi pentru aceasta ne oferim întreaga energie. În acest sens, doresc să încep prin a mulţumi tuturor celor care au sprijinit demersurile iniţiale, care au fost activ implicaţi în ceea ce încercăm să construim. Vreau să exprim cuvinte de mulţumire tuturor străşenenilor care au venit cu propuneri constructive, cei care ne-au sesizat deficienţele specifice din teritoriu, dar şi instituţiilor care ne-au oferit sprijinul financiar şi logistic. Toate acestea mă obligă să-mi asum cu onoare promisiunea de a continua să fiu aproape de cetăţeni şi să reafirm că încrederea lor în mine nu va fi în zadar.

    Suntem  acum la  cel de-al doilea an de mandat, iar dacă ne raportăm la promisiunile din a.2011, mă pot declara mulţumită de obiectivele  realizate, fie că vorbim de revitalizarea infrastructurii, în deosebi, aprovizionarea localităţii cu apă potabilă, fie că despre amenajarea terenurilor de joacă pentru copii, de sporirea nivelului de siguranţă a cetăţenilor, amenajarea parcurilor şi iluminatul stradal. În continuare voi prezenta punctual nivelul de implementare a fiecărui obiectiv. Prin urmare, străşenenii au  girat nevoia de schimbare şi evoluţie, iar educaţia noastră, dragostea faţă de această comunitate sunt elemente ce ne obligă să acordăm întreaga energie unui singur ideal: Străşeni, oraş curat, bine amenajat, oraş cu care să ne putem mândri.

    Excelenţă în administrare

    Activitatea administraţiei publice locale din or. Străşeni a fost evaluată de către diverse autorităţi republicane şi internaţionale.
    La 02 iunie 2012, în cadrul Adunării Generale a Congresului Autorităţilor Locale din Moldova cu genericul „Căile de edificare a unui parteneriat şi dialog efectiv între guvernarea centrală şi cea locală în procesul de descentralizare, modernizare şi dezvoltare a Republicii Moldova”, secretarul Consiliului orăşenesc Străşeni Svetlana Radu în semn de apreciere a fost decorată cu  Insigna „Pentru merite în administraţie
    publică locală”.

    Oraşul Străşeni este reprezentat de primar în cadrul Convenţiei Primarilor din Europa în vederea promovării consumului eficient de energie, iar  participarea specialiştilor Luiza Nicolăescu şi Parascovia Ţîmbalist la atelierele de lucru privind elaborarea Inventarului de referinţă al emisiilor şi a Planului de acţiuni privind energia durabilă în cadrul proiectului „E4EM – Energie pentru primarii din est”, finanţat de
    Comisia Europeană „EuropeAid Programme Covenant of Mayors going East” a fost certificată prin menţiune la 14 decembrie 2012.


    Cooperări pentru dezvoltare

    Rolul principal al primarului într-o localitate este acela de reprezentare a intereselor  cetăţenilor,  ce-l face un girant a ceea ce înseamnă acel punct pe harta administrativă, economică, socială, culturală, sportivă la nivel naţional şi internaţional. Mi-am asumat activ acest rol şi prin munca depusă, dincolo de susţinerea şi coordonarea activităţii administrative propriu-zise, am deschis noi punţi de comunicare pe toate palierele menţionate, cu scopul de a readuce or. Străşeni acolo unde istoric îşi are locul de drept. Lucrez în vederea promovării imaginii comunităţii la nivel internaţional, fapt confirmat prin Acordurile de colaborare cu localităţile Darabani, Cumpăna, Sebeş  – Romania, Norvegia, Germania, Austria, Lituania, Republica Cehă. La lucrările Conferinţei Generale a Reţelei Asociaţiilor  Autorităţilor Locale a ţărilor din Sud-Estul Europei, care s-a desfăşurat în martie 2012 la Priştina, Kosovo, în discursul meu am prezentat  oraşul Străşeni cu mândrie în suflet pentru localitatea mea de baştină.

    S-a subliniat în acest mod interesul comunităţilor europene pentru o colaborare la nivel local cu un oraş pe care l-au recunoscut ca pol de dezvoltare şi căruia îi conferă încrederea  lor spre o bună colaborare la nivel economic, cultural, social educaţional. În urma vizitei de studiu în or. Străşeni a reprezentanţilor USAID la 24 mai 2012, oraşul  a fost selectat ca eligibil pentru a participa în cadrul Proiectului de Susţinere a Autorităţilor Locale din Moldova. La 18 iulie 2012 în incinta primăriei a avut loc evenimentul de lansare a Proiectului cu participarea consilierilor, funcţionarilor primăriei, directorilor instituţiilor de învăţământ, managerilor întreprinderilor municipale, agenţilor economici şi reprezentanţilor societăţii civile din localitate.

    Momentul onorabil în cadrul evenimentului a fost semnarea Memorandumului  de înţelegere dintre oraşul Străşeni şi LGSP, care oferă susţinere APL în elaborarea şi implementarea politicilor şi a procedurilor ce contribuie la:
     Îmbunătăţirea prestării serviciilor publice locale;
     Creşterea veniturilor disponibile pentru autorităţile locale;
     Creşterea eficienţei energetice.
    În cadrul componentelor, proiectul va ajuta administraţia publică locală să-şi asigure finanţări, să atragă investiţii, să creeze noi oportunităţi pentru tineri.

    În baza Certificatului de Parteneriat din 18 iulie 2012, ce atestă parteneriatul între Primăria Străşeni şi Proiectul USAID de Susţinere a Autorităţilor Locale din Moldova, or. Străşeni este reprezentat de primar în cadrul tuturor întrevederilor şi  întrunirilor cu autorităţile locale din alte comunităţi atât din republică, cât şi pe plan internaţional.

    Pe parcursul anului 2012 funcţionarii din cadrul primăriei au participat la următoarele ateliere de lucru  şi instruiri, organizate de LGSP şi conduse de experţi locali şi internaţionali: „Tehnici de comunicare într-un oraş modern”, „Îmbunătăţirea procesului bugetar local”, „Parteneriatul  Public Privat”, „Gestionarea patrimoniului public”, Atelierul de iniţiere în Guvernare Electronică, Masa rotundă în „Eficienţă Energetică”.
    Aceste activităţi fac parte din cadrul Programului Administrarea Locală şi au avut drept scop asistarea autorităţilor locale în:
     Sporirea responsabilităţii şi a transparenţei acestora faţă de cetăţeni prin îmbunătăţirea proceselor  de planificare bugetară şi raportare financiară;
     Familiarizarea cu modernizarea tehnologică, digitizarea serviciilor (Programul Strategic de Modernizare Tehnologică a Guvernării, miniagenda de e-trasnsformare la nivelul oraşelor, serviciu electronic de notificare şi alertare) şi cunoaşterea beneficiilor acestor noi tendinţe ale e-guvernării pentru cetăţeni;
     Îmbunătăţirea relaţiilor de comunicare cu publicul şi creşterea transparenţei, organizarea campaniilor de succes şi mobilizarea publicului;
     Promovarea bunei guvernări;
     Promovarea parteneriatelor public private şi a cooperării inter-municipale în scopul atragerii investiţiilor, sporirea accesului, calităţii şi eficientizarea serviciilor publice.

    Relaţia Primar – Consiliul Local

    Consiliul local  este  autoritate deliberativă abilitată prin lege să soluţioneze probleme de interes local. De activitatea fiecăruia în parte, precum şi în echipă depinde bunăstarea colectivităţii în ansamblu. Nimeni nu va veni în locul nostru pentru a contribui la soluţionarea unor probleme locale, care nu au coloratură politică, toate sunt necesare şi utile pentru colectivitatea locală. Am  reuşit să avem în perioada 2012 o relaţie preponderent constructivă cu reprezentanţii comunităţii în Consiliul Local, indiferent de apartenenţa lor politică. Astfel, Consiliul Local s-a întrunit în perioada de referinţă în 4 şedinţe ordinare şi 3 şedinţe extraordinare, fiind adoptate 185  decizii ale Consiliului local, înaintate de Primarul oraşului, care au fost supuse controlului administrativ exercitat de către Oficiul Teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat.

    Relaţia primar – cetăţean

    Anul 2012 a însemnat pentru mine o aprofundare a relaţiilor cu cetăţenii oraşului Străşeni, căutând să fiu cât mai aproape de nevoile acestora, pentru ca strategia de dezvoltare să fie centrată pe realitate profundă a comunităţii. Mi-am asumat rolul de a comunica activ şi pot spune că, aşa cum am început încă de la preluarea mandatului, am dorit să contactez cu cât mai mulţi străşeneni – direct, la întâlnirile organizate în cartierele oraşului, prin audienţele săptămânale, prin corespondenţa clasică sau electronică. Fiecare tangenţă a fost importantă pentru mine, oferindu-mi o mai bună viziune asupra soluţiilor de implementare, fapt pentru care doresc să le mulţumesc tuturor celor care mi-au sesizat problemele pe care le înfruntă, dar şi bucuriile pe care le resimt atunci când investiţiile realizate le aduc plusul de confort de care au fost văduviţi de-a lungul timpului.

    Dacă ne referim strict la programul săptămânal de audienţe, 1500 de cetăţeni au intrat în legătură directă cu Primarul or. Străşeni, dar cumulat cu programul săptămânal stabilit, pe parcursul anului 2012 au avut loc peste 40 de întrevederi cu străşenenii, reprezentanţi ai societăţii civile, ai asociaţiilor profesionale, culturale, sportive, religioase, cu reprezentanţi din mediul de afaceri local, cu delegaţi ai diverselor instituţii de interes pentru administraţia locală. Direct au fost procesate peste 2154 de elemente de corespondenţă recepţionate prin poşta clasică, poşta electronică – circa 1000.

    Au fost organizate şi desfăşurate 9 şedinţe ale focus-grupurilor cu participarea reprezentanţilor din diferite domenii de activitate (învăţământ, medicină, agricultură, antreprenori, tineret, pensionari, ONG) pentru identificarea şi ierarhizarea problemelor prioritare din Planul Strategic care necesită soluţionare în comunitate.

    Pe data de 4 decembrie 2012 s-au desfăşurat audieri publice asupra proiectului bugetului or. Străşeni pe anul 2013. Eficienţa acestei apropieri de interesul comunităţii pe care o reprezentăm se vede în feed-backul pozitiv din partea cetăţenilor, ceea ce ne obligă să continuăm şi mai activ această colaborare, această ancorare în realitatea imediată a oraşului şi în anii ce vor urma.

    Oraşul Străşeni – un oraş verde şi sănătos

    Dezideratul nostru este acela de a crea din or. Străşeni un oraş curat, cu elemente de modernitate. Aspectul oraşului reprezintă cel mai important element de pe cartea de vizită a unei comunităţi. Din sursele Fondului Ecologic Naţional s-au efectuat lucrări de salubrizare a râuleţului, care traversează localitatea Străşeni.

    În luna decembrie 2012 s-a dispus finanţarea Proiectului în valoare de 3 mln lei ce prevede procurarea autospecialelor, a tomberoanelor şi pubelelor pentru casele la sol, amenajarea platformelor pentru amplasarea tomberoanelor. Până la construcţia unui nou depozit de acumulare a deşeurilor cu amplasarea staţiei de transfer pentru sortarea deşeurilor, gunoiştea existentă se amenajează,  a fost construit gardul din sursele bugetului local în valoare de 60 000 lei, s-a iluminat sectorul respectiv.

    A fost implementat proiectul  în valoare de 75 000 lei  „Crearea şi refacerea spaţiilor verzi în oraşul Străşeni”, finanţat de Fondul Ecologic Naţional, în scuarul adiacent Casei de Cultură care a prevăzut  plantarea materialului săditor decorativ de specii diferite, iar pentru construcţia gardului din bugetul local au fost alocate resurse în valoare de 60 000 lei.

    Din alocaţiile bugetului local şi  ÎM „Gospodăria Comunală Străşeni” s-au procurat tomberoane şi amenajate platforme în valoare de 153 000 lei. Desigur că investiţiile în reabilitarea spaţiilor verzi abia au început, vor fi în continuare urmărite şi supuse întreţinerii, dar şi completării prin refacerea unor alei, parcări şi căi de acces pietonale. Totodată, vom purcede la inventarierea spaţiilor verzi amenajate pentru întocmirea Registrului local al spaţiilor verzi.

    Investiţii şi viziune

    Este necesar să remarcăm faptul că la nivelul conducerii administraţiei locale s-a căutat oportunităţi prin acoperirea prin investiţii a cât mai multor zone din oraş şi rezolvarea cât mai multor deficienţe relevate de străşeneni. Bugetul or. Străşeni nu prevede resurse necesare pentru asigurarea unei dezvoltări rapide şi coerente a infrastructurii, indiferent de ce palier avem în vedere. Scopul actualei administraţii locale a fost, în aceste condiţii, identificarea şi atragerea resurse lor suplimentare, întreaga strategie de dezvoltare fiind concentrată în această direcţie.

    În acest sens, ţin să menţionez activitatea în vederea implementării proiectului de aprovizionare cu apă a localităţii Străşeni. În cadrul şedinţei Comitetului Executiv al Fondului de Investiţii Sociale din Moldova din 19 aprilie 2012 a fost aprobat pentru finanţare proiectul „Construcţia porţiunii de apeduct din or. Străşeni”, care cuprinde următoarele străzi: Ştefan cel Mare, M. Eminescu, P. Rareş, G. Coşbuc, Pirogov, T. Ciorbă, Dacia, M. Frunze, Dosoftei, Decebal, P. Sîrcu, Unirii, V. Lupu, 1 Mai, T. Marinescu, I. Creangă, cu bugetul estimat în sumă de 4,0 mln lei. Proiectul prevedea construcţia magistralei de aprovizionare cu apă cu o lungime de peste 15 mii metri, construcţia fântânilor, instalarea hidranţilor, reparaţia capitală a staţiei de pompare a apei cu montarea a 5 pompe performante.

    Exprim cuvinte de mulţumire tuturor cetăţenilor, agenţilor economici,  consilierilor orăşeneşti şi funcţionarilor primăriei care au participat la implementarea proiectului respectiv. Contribuţia comunităţii a constituit 1 mln 41 mii lei (726 000,00 lei din sursele bugetului local, 315 000,00 lei de la cetăţeni). Din sursele bugetului local s-au finanţat lucrările de construcţie a sistemului de apeduct pe străzile V. Alecsandri, M. Eminescu, L. Deleanu, S. Lazo, C. Stamati în valoare de 92700 lei. Pentru construcţia sistemului de canalizare pe străzile I. Creangă, Gh. Asachi, Trandafirilor, Bd. Păcii au fost alocate mijloace financiare în valoare de 176 300 lei, contribuţia cetăţenilor din sectorul respectiv se estimează în valoare de 50 000 lei. Pentru reparaţia porţiunii de colector de canalizare la staţia de pompare a apelor reziduale din bugetul local a fost alocată suma de 95000 lei.

    Conform planului de lucru coordonat cu directorii instituţiilor din subordine s-au realizat lucrări de reparaţii curente, de demontare şi montare a geamurilor şi uşilor, de reparaţie a sistemului de încălzire în baza contractelor de antrepriză în valoare de 438645,00 lei şi anume:
     Liceul  Teoretic „M. Eminescu” – reparaţia sistemului de încălzire cu valoarea de deviz – 95974,00 lei, achiziţionarea a 15 uşi în sumă de 47850,00 lei;
     Liceul  Teoretic „N. Nekrasov” – reparaţie curentă în valoare de 73004,00 lei ;
     Grădiniţa nr. 1 – reparaţia curentă în valoare de 40456,00 lei;
     Grădiniţa nr. 2  – lucrări de montare a  uşilor şi ferestrelor, costul cărora constituie 53905,00 lei;
     Grădiniţa nr. 3 – reparaţia acoperişului blocului administrativ - 55306,00 lei, montarea uşilor şi ferestrelor – 57705,00 lei;
     Grădiniţa nr. 4 – lucrări de montare a uşilor în sumă de 9587,00 lei;
     Grădiniţa nr. 5 – lucrări de montare a uşilor în sumă de 4858,00 lei.

    Un alt proiect „Montarea cazanului pe biomasă la grădiniţa nr. 2 din or. Străşeni” urmează să fie implementat  în timpul  apropiat. Este semnat Acordul de Grant cu Fondul de Investiţii Sociale din Moldova cu bugetul estimat – 689638, 00 lei. Cazanul pe biomasă este destinat încălzirii econome şi ecologice a spaţiilor, care va asigura o încălzire constantă.  Proiectul prevede crearea unei infrastructuri optime în oraşul
    nostru, obiectiv planificat în Planul Strategic de Dezvoltare a localităţii.

    Au fost elaborate studiile de fezabilitate la proiectul „Eficientizarea energetică” ale instituţiilor: Şcoala de Arte, Gimnaziul „M. Viteazul”, Liceul „M. Eminescu”, precum şi  Priza de apă Micăuţi în scopul reducerii cheltuielilor respective.


    Infrastructura – investiţii şi reparaţii curente

    Din sursele bugetului local în a. 2012 s-a efectuat construcţia capitală a podului de pe str. M. Frunze. Valoarea estimativă a lucrărilor constituie 1,08 mln lei. Sunt elaborate proiectele de reparaţie capitală a străzilor Iachir, T.Ciorbă, M. Frunze, I. Soltîs, V. Cupcea, Varlaam, V. Micle, Sf. Constantin şi Elena şi a străzilor perpendiculare acesteia. În comun cu funcţionarii primăriei identificăm fonduri pentru realizarea acestor lucrări.

    La compartimentul „Iluminatul public” cu surse din bugetul local în valoare de 282750 lei  s-a realizat instalarea plafoanelor de tip LED pe str. Ştefan cel Mare, M. Eminescu, Unirii, P. Sîrcu, proces care va continua în scopul reducerii cheltuielilor pentru consumul de energie electrică şi iluminarea străzilor localităţii. Pentru instalarea reţelei de iluminare publică pe str. Ştefan cel Mare şi M. Eminescu au fost confecţionaţi şi montaţi piloni cu plafoane de iluminare în valoare de 50 000 lei, pentru - lucrările de iluminare publică a s. Făgureni – 23 000lei. Au fost elaborate proiectele de  alimentare cu energie electrică şi iluminarea străzilor Bănulescu-Bodoni, Volocii, a sectorului de case individuale din str. Sf. Împăraţi Constantin şi Elena, Columna, Livezilor.

    Pentru serviciile de proiectare a gazoductului de presiune medie şi joasă a sectorului locativ din regiunea „Staţia Veterinară şi Ipoteca” (450 case individuale) s-au alocat mijloace în valoare de 98150,00 lei.
    Pentru siguranţa locuitorilor oraşului în preajma instituţiilor de învăţământ au fost instalate limitatoare de viteză şi indicatoare pe străzile Ştefan cel Mare, M. Eminescu, Chişinăului din sursele bugetului local şi raional în valoare de 89000 lei.

    Primele terenuri de agrement pentru copii au fost amenajate în cartierele locative de pe strada Ştefan cel Mare (regiunea Podul Volocii), costul lucrărilor fiind în valoare de 96000,00 lei, din care contribuţia cetăţenilor – 40%, ÎM „Gospodăria Comunală”–50%, bugetul local – 10%.

    Lucrările de instalare şi amenajare a staţiilor de oprire pe străzile Ştefan cel Mare, Eminescu, Unirii, s. Făgureni, valoarea cărora se estimează în sumă de 110000,00 lei, au fost executate din sursele bugetului local. Pentru anul 2013 este preconizată construcţia staţiilor şi în alte regiuni ale oraşului.

    Proiecte sociale

    La 23 iulie 2012 a fost semnat Acordul de parteneriat cu privire la Crearea Centrului de Resurse pentru Educaţie Incluzivă între părţile: Asociaţia Obştească Keystone Human Services International Moldova Association, Direcţia  Generală Învăţământ , Primăria  or.  Străşeni şi Gimnaziul „M. Viteazul” din oraşul Străşeni. Obiectul Acordului îl constituie asigurarea şanselor egale şi accesul la educaţie de calitate pentru fiecare copil din comunitate prin: promovarea educaţiei incluzive drept prioritate educaţională în scopul evitării excluderii şi marginalizării copiilor cu cerinţe educative speciale, inclusiv cu dezabilităţi mintale; facilitarea incluziunii copiilor cu cerinţe educative speciale în procesul educaţional prin crearea unui model de şcoală cu practici incluzive în or. Străşeni.

    Au fost stabilite relaţii de colaborare dintre Primăria Străşeni şi Asociaţia Obştească „Concordia. Proiecte Sociale” în vederea implementării şi desfăşurării cât mai eficiente a activităţilor cu menire socială, care presupune acordarea după posibilitate a unui ajutor femeilor însărcinate din categorii social-vulnerabile, care îndeplineau în perioada gravidităţii indicaţiile medicilor. Finanţarea proiectului se realizează din donaţiile şi alocaţiile atrase de la persoanele fizice şi juridice din străinătate şi din ţară.

    Pentru acordarea  ajutorului material în legătură cu situaţia materială precară din Fondul de rezervă au fost alocate resurse în valoare de 182200 lei.

    Evenimente speciale

    Primăria oraşului Străşeni are obligaţia de a-şi asuma şi rolul de a promova cultura, oamenii de valoare a comunităţii. Tradiţia şi noutatea s-au împletit în perioada  2012, organizând un şir de acţiuni, evenimente şi manifestări conform planului aprobat, pentru care au fost prevăzute resurse financiare în valoare de 34000 lei, şi anume:

     „Un mărţişor în dar”
     Ziua Memoriei.
     Ziua Victoriei
     Ziua internaţională a copilului
     Ziua Independenţei Hramul oraşului Străşeni.
     Activităţi prilejuite sărbătorilor de iarnă, Caravana de Crăciun.

    În scopul  implicării tinerilor în soluţionarea problemelor comunităţii a fost creat Consiliul tinerilor pe lângă primar, cu participarea activă la prezentările de proiecte, la întrunirile focus-grupurilor ce au drept scop ierarhizarea problemelor din localitate. Celor mai activi dintre ei li s-a oferit o vacanţă pe litoralul Mării Negre în Judeţul Constanţa graţie relaţiilor de colaborare între localităţile Străşeni şi Cumpăna.

    În special pentru tineri au fost organizate concursuri de dans şi poezie, discoteca în aer liber, proiectări de film, jocuri distractive, prilejuite sărbătorilor ce vizează mai mult tinerii:
     Ziua Internaţională a Tineretului,
     Dragobetele
     Bal Mascat.

    Întru comemorarea victimelor SIDA şi atenţionării tinerilor asupra pericolului ce poate fi generat cu aportul membrilor Consiliului Tinerilor şi a elevilor din instituţiile de învăţământ din localitate a fost organizat un Flash mob, prilejuit Zilei Mondiale de luptă împotriva HIV-SIDA.


    Tradiţional se organizează diverse competiţii sportive, cum ar fi Campionatele orăşeneşti la şah, tenis de masă, volei, baschet conform Programului de activitate în domeniul tineret şi sport aprobat în bugetul local, suma devizelor de cheltuieli pentru a. 2012 constituid 24000 lei. Au fost susţinute financiar echipa de volei „Străşeni”, AO de tineret şi sport „Avangarda-NGO” care au obţinut performanţe naţionale şi internaţionale, în valoare de 15000,00 lei.

    Executarea bugetului

    Finanţele publice locale reprezintă totalitatea resurselor financiare ale unităţii administrativ teritoriale, constituite din impozite, taxe şi alte venituri fiscale, nefiscale, taxe speciale, cote şi sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi sunt utilizate pentru satisfacerea nevoilor generale ale comunităţii. Posibilitatea autorităţilor publice locale de a realiza venituri proprii prin intermediul taxelor şi impozitelor locale a reprezentat un pas important pentru reforma sistemului finanţelor publice şi pentru creşterea gradului de autonomie.

    Bugetul oraşuluii pentru anul 2012 a fost aprobat  în suma de 33411,3 mii lei la partea de venituri. Pentru perioada de referinta suma a fost precizată în mărime de 35597,80 mii lei. În structura veniturilor curente, ponderea veniturilor fiscale alcătuieşte 75,2 %  sau 13102,4 mii lei. Suma încasărilor nefiscale alcătuieşte 2369,8 mii lei sau13,6 % din suma totală a veniturilor curente.  S-au acumulat venituri din activitatea de întreprinzător şi de proprietate în sumă de 4755,1 mii lei, ponderea fiind în veniturile curente de 27,3% , taxe şi plăţi administrative - 1590,1 mii lei. 

    Pe parcursul anului transferurile de la  bugetul raional (pentru achitarea salariilor angajaţilor din învăţământ, investiţii capitale) au constituit 19610,2 mii lei. Veniturile în total alcătuiesc 105,5% faţă de planul precizat.                                                                                                                                 
    Realizările efective a veniturilor proprii (impozit funciar, impozit pe bunurile imobiliare) se estimează în valoare de 1523,0 mii lei, taxele locale acumulate pe parcursul anului constituie 1728,4 mii lei. La partea de cheltuieli bugetul a fost executat  la nivel de 99,0 % faţă de planul precizat, în sumă de 38804,6 mii lei. Pentru sistemul de învăţământ public, cultură şi asistenţă socială au fost direcţionate 30379,5 mii lei, ce constituie 79,3%.

    Achiziţii publice

    Pe parcursul anului 2012 au fost contractate lucrări şi servicii în valoare de 13 533 871,00 lei. Au fost desfăşurate:
     Licitaţii – 7, în valoare de 4 193 011,0 lei;
     Concursuri - 20, în valoare de 3 314 113,00 lei;
     Achiziţii dintr-o singură sursă – 4 291 664,00 lei;
     Achiziţionarea bunurilor, serviciilor şi lucrărilor de mică valoare – 62, în valoare de 1 735 083,00 lei.

    Arhitectură şi urbanism

    Pe parcursul anului  au fost examinate şi soluţionate 280 cereri în domeniul amenajării teritoriului, autorizării lucrărilor de construcţii.
    S-au perfectat şi eliberat:
     Certificate  de urbanism – 108, inclusiv: pentru proiectarea construcţiilor locative particulare – 71, pentru proiectarea obiectelor cu destinaţie comercială, social-culturală, de producere – 22, pentru amplasarea provizorie a panourilor publicitare – 7, pentru proiectarea reţelelor, amenajării teritoriului – 8;
     Certificate de urbanism informative – 16;
     Autorizaţii de construire pentru construcţii locative, obiecte comerciale, construcţia reţelelor de apă şi canalizare, amenajarea teritoriului – 72,
     Autorizaţii de desfiinţare – 4;
     Autorizaţii de schimbare a destinaţiei construcţiilor şi amenajărilor -10.

    Vizibilitate în mass-media

    În perioada 2012 activităţile şi investiţiile realizate de către Primăria or. Străşeni au fost relevate în mass-media locală, contribuind astfel la o permanentă transparenţă a actului administrativ. Proiectele investiţionale şi de atragere de fonduri din surse externe derulate sau iniţiate pe perioada de referinţă au constituit subiecte pentru diverse emisiuni realizate de către televiziunea locală, în cadrul cărora am relaţionat direct cu telespectatorii care au adresat întrebări şi sugestii.

    Pe portarul  www.straseni.md s-au prezentat proiecte şi activităţi ale administraţiei locale.

    Or. Străşeni are nevoie de noi toţi, de ideile şi de acţiunile noastre, de efortul tuturor de a schimba mentalităţi, de a modifica percepţia oamenilor despre drepturile şi responsabilităţile ce le revin. Ne dorim un oraş mai frumos, ne dorim condiţii mai bune de viaţă, dar trebuie să nu uităm că noi suntem primii care putem determina schimbarea în bine, prin atitudine, prin educaţie. Viitorul se construieşte prin efortul nostru al tuturor.

    Primăria oraşului Străşeni www.straseni.md

    Raportul integral al Primarului de Străşeni Valentina Casian poate fi vizualizat accesând următorul link http://straseni.md/download/raportul%20primarului%202012.pdf

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com