• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Discursul deputatului Mihai Ghimpu referitor la „Strategia de reformare a sectorului de justiție”, rostit în şedinţa Parlamentului din 3 noiembrie 2011

    Discursul deputatului Mihai Ghimpu referitor la „Strategia de reformare a sectorului de justiție”, rostit în şedinţa Parlamentului din 3 noiembrie 2011

    04.11.2011  


    Domnule Preşedinte,
    Stimaţi deputaţi,     
    Onorată asistenţă,

    Este ştiut faptul că justiţia este coloana vertebrală al statului de drept şi democratic. Reforma justiţiei în Republica Moldova este o reformă aşteptată de cetăţenii noştri de mulţi ani şi are o importanţă covârşitoare pentru destinul Republicii Moldova şi nu mai puţin important pentru cetăţeni deoarece  independenţă şi eficienţa justiţiei pe care statul trebuie să o asigure şi să o garanteze reprezintă mai mult decât un deziderat sau o promisiune de partid făcută în campania electorală.

    Justiţia pentru oameni înseamnă dreptate. Şi aceasta noi trebuie să realizăm nu doar pe hârtie, ci în realitate, în viaţă.

    Reforma justiţiei reprezintă realizarea unui sistem judiciar independent, imparţial, credibil şi eficient. Reforma justiţiei reprezintă o condiţie necesară pentru supremaţia legii, singura şansă de trecere a Republicii Moldova la exigenţele unui stat de drept, la modernizarea statului, la dezvoltarea adevăratei democraţii, respectarea şi protecţia drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor.

    Reforma justiţiei este o cerinţă majoră şi în contextul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană, dar, cel mai important, dreptatea mult aşteptată de cetăţenii noştri.

    În scopul realizării Strategiei de reformare al sectorului de justiţie, implementării unui sistem jurisdicţional modern, este necesară adoptarea celor mai bune practici europene:
    ‒ asigurarea transparenţei actului de justiţie;
    ‒ consolidarea dialogului cu societatea civilă şi implicarea acesteia în procesul de reformă;
    ‒ crearea premiselor cooperării judiciare pentru integrarea în spaţiul european de libertate, securitate şi justiţie;
    ‒ asigurarea deplinei compatibilităţi instituţionale şi legislative cu sistemele judiciare europene şi cu IQ-ul comunitar.

    Reforma justiţiei trebuie să implice nu numai restructurarea instituţională, dar şi reforma mentalităţii care stă la baza funcţionării sistemului actual. Evident, că sistemul necesită şi o asanare serioasă pentru a ne putea debarasa de judecători, procurori, poliţişti corupţi, de acei care subminează principiile democratice de organizare şi funcţionare a puterilor în stat, în care cetăţenii deja şi-au pierdut încrederea.

    Şi am impresia că la noi mulţi cetăţeni se orientează unde să activeze şi găsesc locul unde se învârte banul. Nu demnitatea, onoarea şi legea, ci banul.
    De aceea, ar trebui să luăm aminte că încrederea se cucereşte greu, dar se pierde foarte uşor, iar odată pierdută, posibil să nu se mai redobândească. Existenţa statului de drept, acceptarea valorilor şi principiilor acestuia presupune, în primul rând, domnia legii şi încredere. Iar pentru ca încrederea cetăţeanului să apară, cei care activează în sistemul juridic trebuie să ofere doar legalitate în adoptarea deciziilor.

    Aceasta necesită dincolo de toate, fără orice reproş, o conduită profesională exemplară a acelor care lucrează în acest sistem. Sigur că pentru aceasta e nevoie şi de un salariu, care să-l ajute să-şi menţină conduita profesională. 

    Cetăţenii noştri de mult aşteaptă de la noi eficientizarea actului de justiţie, crearea condiţiilor necesare pentru a scurta termenele de examinare a dosarelor în judecată. Majoritatea proceselor în instanţele de judecată se examinează ani şi ani, și până obţine omul dreptate, i-a murit şi capra. Trebuie şi aici să ne gândim cum să facem aşa ca să nu obţină omul dreptate, când deja obiectul discutat în litigiu nu mai are valoare.
    În acest sens, este imperios necesară regândirea privind volumul optim de încărcare şi încadrare în exigenţele CEDO privind desfăşurarea proceselor în termeni optimi şi previzibili.

    De asemenea, se impun modificări ale prevederilor legale şi pentru asigurarea independenţei procurorilor şi creşterea performanţelor în activitatea lor; necesită modificări substanţiale şi procedurile de numire în funcţiile de conducere la instanţele de judecată şi procuratură, transparenţa evaluării activităţii acestora.

    Şi trebuie să menţionez că mie personal îmi este ruşine că sunt unii din membrii delegaţiei Adunării parlamentare a Consiliului Europei, împreună cu domnul Diacov, cei care suntem în actualul Parlament, că în angajamentele asumate de noi la momentul acceptării Republicii Moldova ca membru al Adunării Parlamentare ne-am asumat, în primul rând, această reformă şi care prevedea rolul şi locul Procuraturii Republicii Moldova şi până astăzi n-am rezolvat această problemă.  Or, aici nu e nevoie de bani. Nu e o întreprindere mare care trebuie să o modernizăm, care cere cheltuieli. E nevoie de voinţă politică şi de un lucru foarte important să ne debarasăm. Că organele trebuie să funcţioneze aşa încât să-i convină celui de la putere. Că dacă nu are în subordinea sa, atunci înseamnă că el nu se consideră omul puterii. 

    Stimaţi deputaţi,

    De aici încolo este necesar efortul maxim al Guvernului cu structurile sale de asumare obiectivă a reformei judiciare, care va cere şi resurse financiare necesare.

    Noi am adoptat multe legi şi strategii. Dar problema cheie – finanţele, și atunci strategia moare. De exemplu, dacă o să mai avem încă o dată alegeri anticipate, o să avem trei legislaturi şi deputaţii nici n-au intrat în clădirea Parlamentului. Nu e corect așa.
    Deci trebuie să ne gândim cum cheltuim banii, unde cheltuim și cum îi acumulăm? Și atunci o să avem bani.

    Este necesar de menționat că asigurarea finalității procesului de reformă depinde în mod esențial de realizarea unui cadru legislativ coerent, în sensul corelării tuturor actelor normative, ce vor fi adoptate sau modificate, precum și a  eliminării neconcordanțelor în elaborarea acestora. Avem legi care se bat cap în cap.
    Și, vedeți că nu e problema că nu le cunoaștem, nu știm cum, dar nu vrem. Exemplu: neconcordanța Legii cu privire la statutul municipiului Chișinău cu Legea cu privire la administrația publică locală. Şi nu vrem să ajustăm aceste legi, ca să existe doar o normă, dar nu două norme pentru judecător.

    Din aceste considerente, cred că este strict necesar a efectua o revizuire serioasă și a Regulamentului Parlamentului care să prevadă, nu atât procedura legislativă, cât procesul legislativ, iar inițiativele legislative, venite peste noapte, să nu aibă nici o șansă de a fi examinate fără avizele și expertizele necesare.
    Noi nu putem să lucrăm în continuare fără un consiliu legislativ al Parlamentului. Deputații vin și se duc, nu cunosc legislația, nu sunt acei care activează zi de zi cu legile. Și orice modificare poate fi strâmbă.
    De aceea, noi trebuie să avem un consiliu legislativ. Da, avem Direcția juridică a Secretariatului Parlamentului, dar aceasta este altceva. Și atunci, când o să avem acces consultativ, care o să ne ajute și o să ne spună, aici se poate, aici nu se poate, atunci o să avem legi bune și democratice.

    Fracțiunea Partidului Liberal susține și va vota Strategia de reformare a  sectorului de justiție. Însă trebuie de menționat că nu va fi o reformă efectiv funcțională, fiindcă adevărata reformă începe cu Constituția. Noi vrem să reformăm, dar Constituția rămâne norma care este.
    Noi vrem Curte de casație, dar în Constituție avem trei trepte. Iată de ce Partidul Liberal pledează pentru noua Constituție, fiindcă numai așa noi putem, cu adevărat, să reformăm toate domeniile, inclusiv domeniul justiției.

    Susținem propunerea exprimată de Comisia juridică, numiri și imunități de a examina strategia în două lecturi și, dacă va fi nevoie, și în lectura finală, ca să adunăm tot cei bun, așa cum a făcut Ministerul Justiției, că 2/3 din propuneri au fost acceptate.

    Stimați deputați,
    Este cunoscut faptul că orice strategie este un document de lungă durată, de perspectivă care conține un ansamblu de operații și manevre, exprimându-ne în termeni militari, realizate în vederea atingerii unei victorii. Victoria depinde de noi.
    Din aceste considerente, susțin, la fel, inițiativa Comisiei juridice, care a propus ca pentru lectura a doua autorii strategiei s-o curețe de elemente cum ar fi: interceptarea telefoanelor. Și astăzi foarte mulți îmi spun sunt ascultate telefoanele. Cât se poate aceasta?

    Eu încă în Parlamentul 1994 – 1998 spuneam Președintelui Legislativului de atunci, domnului Lucinschi: domnule Lucinschi, cât se poate să fie ascultați și deputații în continuare? Zic: este o măsură? Și mi-a spus: domnule Ghimpu, nu vorbi ce nu trebuie la telefon.
    Cât o să continue aceasta că: nu vorbiți ce nu trebuie la telefon? Iată, aceasta demonstrează că noi, Alianța, nu ne prea deosebim de guvernarea precedentă. Vrem informație mai multă, ca mai mult să putem opera și manipula cu deputații sau cu oamenii.

    Apropo, vorba multor colegi: să ne ajute Dumnezeu în adoptarea și realizarea acestei strategii. Cred că mai corect ar fi să ne bată Dumnezeu sau să-i bată Dumnezeu pe acei care spun una și fac alta, vorbesc de drepturile omului, dar dreptatea rămâne a fi în continuare la fundul mării.

    Mulțumesc.

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com