• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  (interviu) Anatol Şalaru: Low cost de cel puţin 20 mln Euro

    (interviu) Anatol Şalaru: Low cost de cel puţin 20 mln Euro

    13.06.2012  

    Saptamana trecuta la Chisinau a fost prezentat primul tren modernizat cu scaune confortabile, aer conditionat, TV, internet  si toalete bio. Despre aceasta dar si despre multe altele am discutat cu ministrul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor Anatol Salaru.

    Ce se intampla cu autorizatiile pentru transportul de persoane si cum credeti ca ar putea fi pus punct tuturor reclamatiilor si nemultumirilor legate de anumite rute, dar si de conditiile in care sunt transportati calatorii?

    Pornim de la faptul că, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în raport cu autorităţile administraţiei publice locale şi alte organe abilitate în acest scop, exercită administrarea de stat a transportului auto. Astfel, organizarea rutelor regulate de călători în trafic auto (deschiderea, modificarea şi/sau închiderea) se efectuează prin prisma prevederilor Regulamenului transporturilor auto de călători şi bagaje, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 854 din 28.07.2006.

    Normele regulamentului nominalizat prevad organizarea rutelor regulate pe baza analizei economice şi sociale dintre localităţi, luandu-se în consideraţie frecvenţa deplasării populaţiei, corelarea cu alte tipuri de transport şi rutele de transport auto în funcţiune, iar temei pentru organizarea acestora îl constituie analiza cerinţelor populaţiei, agenţilor economici, autorităţilor administraţiei publice, situaţiei existente şi a altor factori.

    După cum e şi firesc să fie, în procesul administrării rutelor regulate, sunt atat persoane mulţumite de activitatea rutelor, cat şi persoane nemulţumite, toate reclamaţiile făcute în acest sens la adresa ministerului fiind examinate în modul stabilit, în conformitate cu norma legală existentă, iar cele la care nu se poate de găsit un consens între părţi sunt remise spre examinare şi soluţionare definitivă organelor abilitate cu asemenea funcţii.

    Referitor la condiţiile în care sunt transportaţi pasagerii, este de menţionat că agenţii transportatori sunt obligaţi să asigure prezentarea la timp a autobuzelor, în starea tehnică şi sanitară corespunzătoare, să asigure transportarea călătorilor în condiţii de siguranţă şi confort, conform clauzelor contractului de transport şi orarul aprobat şi, în acest scop angajaţii gărilor verifică respectarea normelor enunţate înainte de plecarea autobuzelor în rută.

    Suplimentar este de menţionat că Ministerul Transporturilor şi Infrastructuriii Drumurilor a elaborat proiectul noului Cod rutier, la elaborarea căruia s-au luat în consideraţie normele europene de transportare a călătorilor şi odată cu elaborarea căruia multe din problemele actuale vor disparea.

    În scopul asigurării agenţilor economici ai Republicii Moldova cu autorizaţii pentru efectuarea transportului rutier internaţional pe teritoriul statelor străine, Instituţia publică "ANTA" anual efectuează schimb de autorizaţii în baza Acordurilor bilaterale interguvernamentale cu 37 state. Pentru transportul neregulat de călători anual sunt primite autorizaţii la următoarele state: Austria, Azerbaidjan, Belarus, Cehia, Kazahstan, Letonia, Slovenia şi Ucraina. Contingentele stabilite satisfac pe deplin necesităţile operatorilor de transport autohtoni, cu excepţia Ucrainei, cu autorităţile competente ale căreia se duc negocieri pentru obţinerea cotelor suplimentare.

    Ati spus că nu exista impedimente juridice pentru intrarea pe piata a companiilor low-cost, absenta acestora fiind cauzata de traficul mic de pasageri si taxele aeroportuare mari. Totusi anumiti colegi de-ai dvs din guvern leaga amanarea zborurilor ieftine de amanarea semnarii acordului cu UE.

    Într-adevăr, până în prezent nu a existat nici un impediment ca astfel de companii aeriene să vină în RM. Companii precum Air Baltic, MeridianaFly, care se pozitioneaza ca si companii low cost, sunt prezente pe piata serviciilor aeriene a Republicii Moldova, dar activează în baza principiilor unei companii aeriene clasice. Noi însă dorim ca aceste companii nu doar sa fie prezente, dar  si   activeze precum niste companii de low cost. De aceea, încercăm să le creăm conditii suplimentare, le propunem aeroporturi de alternativă, împreună cu reprezentantii acestor companii identificăm niste conditii de infrastructură care le-ar satisface cerintele solicitate.

    Spre exemplu, statul ar trebui să investească cel putin 20 mln. Euro în unul din aeroporturile de alternativă, pentru ca oricare companie de low cost să opereze zboruri.

    În acest context, tin să mentionez că deja din aprilie 2012, după un sir de negocieri si acorduri provizorii încheiate dintre MTID si Autoritătile Aeronautice Civile ale unor state membre UE, Italia, Germania, Austria, România avem liberalizare la capitolul comercial.

    De ce au crescut preturile pentru ruta aeriana Chisinau-Bucuresti, pentru ca cei 50 de euro promise au ajuns deja istorie?

    Toată diferenta este că datorită cresterii costurilor de combustibil pretul a devenit 57 euro in loc de 50. Pasagerii nostri au învătat repede avantajele achizitionării anticipate a biletelor la pret redus si de fapt, locurile alocate la acest pret, care constituie până la 20% din numărul de fotolii din aeronavă, sunt achizitionate în prealabil de către pasageri. Ele sunt disponibile si pe pagina web a companiei aeriene. Acesta este un principiu răspândit în toată lumea – că biletele ieftine se cumpăra, doar direct de la compania aeriană, deoarece comercializarea lor prin intermediul agentiilor de bilete, presupune adăugarea altor costuri, precum comisionul de vanzări, costul sistemei de rezervari, tariful de agent, etc.

    Am văzut raportul Curtii de Conturi care vorbeste despre bani investiti in van de Administratia de Stat a Aviatiei Civile. In ce masura va vizeaza acest subiect?

    Sunt niste investitii efectuate în perioada 2008 - 2009, ce tin de o pista de decolare/aterizare pentru elicoptere. Investitiile sunt estimate pana la 600 mii lei si mai sunt necesare aproximativ  2 mln pentru schimbarea destinatiei terenului.

    Evident, odată cu lichidarea ASAC, MTID si Autoritatea Aeronautica Civilă vor fi succesorii acestor situatii care vor trebui solutionate cât mai curând. În buget, deocamdată nu sunt prevăzute resursele necesare,  de aceea urmează să identificăm alte solutii.

    CFM a anuntat că după reluarea circulatiei marfarelor pe segmentul transnistrean de cale ferata intreprinderea va suporta pierderi. Cum de fapt vor fi impartite cheltuielile, responsabilitatile si veniturile legate de acest proiect?

    În rezultatul reluării circulatiei mărfurilor pe segmental feroviar transnistrian, CFM în continuare interprinde toate măsurile necesare pentru majorarea fluxului de marfă, tranzit, import si export. Astfel, în viitorul apropiat urmează să fie sporit simtitor si eficientizarea interprinderii CFM.

    Ati putea sa ne vorbiti putin despre stadiul la care sunt proiectele legate de modernizarea CFM si ajustarea standardelor nationale la cele europene?

    Un proiect important aflat în desfăsurare este modernizarea vagoanelor vechi. Este vorba despre renovarea parcului de vagoane al CFM care presupune schimbarea completă a carcasei. Primul tren modernizat va fi pus in circulatie pe cursa Bender-Ocnita. Conform proiectului de modernizare, trenul va dispune de scaune confortabile, aer conditionat, TV, internet  si toalete bio.

    De mentionat că, în cadrul unei întrevederi cu reprezentantul BERD pentru Cauzaz, RM si Belorusia de la sfârsitul lunii aprilie 2012, dl. Paul Henri Forestier a mentionat că BERD intentionează să acorde un suport financiar sub formă de credit pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate din Moldova si a materialului rulant de tip RailBus. Urmează să efectuăm toate formalitătile de rigoare în acest sens.

    In acest context, nu pot sa nu va intreb despre eficienta economica a trenului de pasageri spre Odesa prin regiunea transnistreana?

    Odată ce va fi diminuat timpul de stationare si verificare a acestui tren de pe cursa Chisinău-Odesa, suntem ferm convinsi că va fi motivată si cresterea fluxului de pasageri, în special în perioada estivală.

    Ion Toma, www.moldova.md

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com