• Abonare la noutăţi
        

    test bloc

  • Prima    /   Documente    /   Declaraţii politice  /  DECLARATIE privind situatia economica, sociala si politica in Republica Moldova,la un an de la formarea coalitiei de guvernare

    DECLARATIE privind situatia economica, sociala si politica in Republica Moldova,la un an de la formarea coalitiei de guvernare

    03.04.2006  

    Partidul Liberal constata ca la un an de la formarea coalitiei de guvernare, reformele anuntate intarzie. Desi integrarea europeana a Republicii Moldova este declarata in continuare ca fiind prioritatea principala a guvernarii, observam, totusi, un decalaj substantial intre declaratii si fapte. Puterea de cumparare a populatiei a scazut, iar majorarile de salariu sunt anulate de cresterea preturilor. In plus trezesc ingrijorare anumite aspecte contradictorii orientarii europene precum: declararea nostalgiei dupa URSS, ignorarea recomandarii APCE privind condamnarea crimelor comise de regimul totalitar comunist, lipsa unei vointe politice privind iesirea RM din CSI, mentinerea vizelor pentru cetatenii UE si SUA, promovarea teoriilor staliniste prin impunerea cursului de istorie integrata, numirea in functii administrative pe criterii politice, exercitarea de presiuni asupra simpatizantilor opozitiei. Autonomia locala cunoaste un declin accentuat. Lupta impotriva coruptiei nu vizeaza marea coruptie si coruptia la varf. In domeniile vietii sociale constatam:
    In economie:
    Pentru anul 2005 a fost anuntata o crestere a PIB-ului cu 7,1%, fara sa fie mentionat faptul ca aceasta crestere economica se datoreaza in totalitate cresterii consumului alimentat de transferurile masive de valuta din strainatate. Prin urmare, artificialitatea acestei cresteri economice mentine in continuare un nivel de trai foarte scazut. Nu exista conditii pentru dezvoltarea business-ului mic si mijlociu, dimpotriva sunt puse piedici. Agentii economici sunt obligati, la perfectarea actelor necesare activitatii economice sau in timpul desfasurarii activitatii, sa achite sume de bani pentru diverse activitati patronate de autoritati sau partidul de guvernamant. Nivelul ridicat de coruptie, birocratie si cumatrism reprezinta o piedica suplimentara in acest sens. Agricultura isi continua "marsul triumfal" cu sapa in mana, lipsesc reformele, investitiile si subventiile in acest domeniu. Investitiile straine sunt departe de a fi o reusita a anului 2005. Puterea incearca sa monopolizeze sectoarele economiei nationale. In aceste conditii PL cere:
    " Crearea conditiilor necesare pentru dezvoltarea business-ului mic si mijlociu, incurajarea activitatilor economice si neimpiedicarea desfasurarii lor;
    " Scutirea de TVA a produselor agricole. Extinderea si diversificarea pietei de desfacere, importarea de tehnologii noi in agricultura;
    " Abolirea practicii de hartuire a oamenilor de afaceri si de intimidare a agentilor economici;
    " Completarea cadrului legislativ pentru diminuarea economiei tenebre;
    " Acordarea unor garantii si facilitati fiscale reale pentru investitorii straini;
    " Investitii suplimentare in modernizarea infrastructurii de transport, energetica, comunicatii;
    " Sprijinirea investitorilor autohtoni, concesionarea de servicii publice catre privati;
    " Crearea de conditii pentru importul de tehnologii noi si performante pentru diversificarea si dezvoltarea sectoarelor industriale;
    In invatamant:
    Alocatia din PIB pentru invatamant este mai mica de 3%, necesarul insa este de 7% - 10 %. Salariile cadrelor didactice au scazut. Prin raportare la dolar, un profesor universitar primea in 1992 circa 90$, iar in 2006 - 50$. Prin urmare, cresterea salariala pentru profesori aplicata cu o intarziere de un an de zile nu reprezinta o crestere reala. Bursele studentilor au fost micsorate de la 250 lei la 190 lei. Categoria studentilor bursieri a fost restransa. Banii publici statului sunt indreptate intr-o directie gresita in ceea ce priveste elaborarea si editarea manualelor de istorie integrata, manuale care promoveaza un fals stiintific. Avand in vedere cele expuse PL cere:
    " Respectarea legii invatamantului si dublarea alocatiei din PIB pentru educatie;
    " Alinierea salariilor cadrelor didactice cel putin la cosul minim de consum;
    " Readucerea burselor la nivelul anterior si cresterea lor in continuare;
    " Oprirea experimentului "Istoria Integrata" si nepermiterea cheltuirii banilor publici pentru promovarea unor teorii sovietice si a unui fals stiintific;
    " Incheierea unui numar mai mare de acorduri in domeniul invatamantului, in special cu Romania si alte state europene;
    " Revenirea la practica fireasca de sustinere a bacalaureatului conform standardelor europene, fara deplasarea elevilor spre asa-zise "centre" de sustinere a examenelor;
    " Acordarea unei atentii deosebite scolilor romanesti din regiunea transnistreana si acordarea asistentei necesare pentru extinderea activitatii acestora;
    " Contracararea fenomenului de etnocid in scolile din regiunea transnistreana subordonate regimului de la Tiraspol ;
    In cultura, sanatate si sfera sociala:
    Salariile medicilor si a angajatilor din sfera culturii raman a fi foarte mici, departe de a acoperi cosul minim de consum. Medicamentele s-au scumpit ca urmare a introducerii TVA pentru produsele farmaceutice. Polita de asigurare nu permite tratamentul deplin al unui bolnav. Casele de cultura sunt in stare deplorabila. Pensiile, alocatiile sociale si compensatiile nu sunt suficiente nici pentru acoperirea minimului de existenta, a costurilor de supravietuire. Indexarea pensiilor nu a fost facuta la nivelul cresterii preturilor. In consecinta consideram necesar:
    " Alinierea salariilor si a pensiilor la nivelul costului minim de consum;
    " Modificarea continutului politei de asigurare in medicina pentru oferirea unui tratament complex si suficient;
    " Scutirea medicamentelor de TVA;
    " Renovarea caselor de cultura si desfasurarea de activitati pentru tineret in special in mediul rural;
    " Modificarea legii filantropiei, incurajarea agentilor economici sa sprijine proiecte culturale;
    " Indexarea pensiilor proportional cu cresterea preturilor pentru a mentine puterea de cumparare a cetatenilor;
    In justitie:
    Nivelul increderii populatiei in justitie ramane a fi unul scazut. Instantele de judecata sunt percepute de catre puterea politica ca mijloc pentru atingerea de scopuri politice si nu ca o autoritate a statului care vegheaza asupra respectarii legii. Functionarea justitiei este impiedicata de: salariile mici ale judecatorilor si a personalului auxiliar ceea ce duce la coruptie, incalcarea principiului separatiei puterilor in stat, limitarea independentei institutionale a justitiei, neexecutarea hotararilor judecatoresti pronuntate impotriva guvernului, dependenta financiara a sistemului judiciar de catre puterea executiva, finantare insuficienta si lipsa unor spatii de lucru adecvate. Desi a fost efectuata reforma CSM, aceasta institutie nu corespunde normelor ;i standardelor europene. Magistratii sunt discriminati din punct de vedere social si financiar prin raport la reprezentantii puterii legislative si executive. Avand in vedere cele expuse PL cere implementarea urmatoarelor masuri pentru buna functionare a justitiei si recapatarea increderii populatiei intr-o justitie independenta si dreapta:
    " Cresterea salariilor magistratilor pentru asigurarea garantiilor sociale si salariale pornind de la principiul separatiei puterilor in stat (venituri similare cu cele ale reprezentantilor puterii legislative si executive);
    " Indeplinirea angajamentelor fata de Consiliul Europei referitor la modificarea si completarea unui set de legi care reglementeaza organizarea si functionarea sistemului judecatoresc si a procuraturii in Republica Moldova;
    " Asigurarea rolului decisiv al CSM in procesul de numire a judecatorilor pentru aducerea functionarii sistemului judecatoresc conform standardelor europene si pentru nepermiterea abuzurilor Presedintelui statului in aceasta privinta;
    " Reducerea varstei de intrare in magistratura de la 30 la 25 de ani;
    " Schimbarea modalitatii de desemnare a Procurorului general;
    " Demilitarizarea si depolitizarea procuraturii si a politiei, si asigurarea functionarii acestor institutii conform standardelor europene. Reorganizarea procuraturii in minister public menit sa asigure o ancheta penala obiectiva. Reorganizarea politiei conform principiului subsidiaritatii si a descentralizarii puterii pentru ca politia sa asigure protectia cetatenilor;
    " Reducerea implicarii Guvernului prin intermediul Ministerului Justitiei in activitatea Baroului de Avocati;
    " Autorizarea Baroului de Avocati cu dreptul de a organiza si desfasura examenul de intrare in avocatura;

    In mass-media:
    Desi exista o pluralitate de opinii in presa scrisa, mass-media electronica ramane a fi influentata de mediul politic. Din aceasta cauza lipseste dialogul firesc in mass-media pe subiectele de interes public. Presa nu are libertatea de a exercita functia de informare a populatiei. In acelasi timp CCA nu asigura aplicarea legislatiei pentru dezvoltarea spatiului informational unic in RM si pentru conectarea deplina a acestuia la spatiul informational european. Situatia din presa nu permite cetateanului sa discearna intre adevar si minciuna, coruptie si onestitate, demagogie si justete. Obisnuinta de a lustrui imaginea guvernarii ramane a fi o practica in mass-media cu acoperire nationala. O preconditie pentru solutionarea problemelor cu care se confrunta Republica Moldova o reprezinta liberalizarea mass-media, din aceste motive cerem:
    " Asigurarea conditiilor necesare pentru respectarea libertatii editoriale;
    " Aparitia unui dialog public si deschis prin intermediul mass-media cu participarea reprezentantilor partidelor politice de la putere si din opozitie, parlamentrara si extraparlamentara, a societatii civile, a publicului larg etc;
    " Dezbaterea si analizarea sub toate aspectele a problemelor cu care se confrunta societatea precum: implementarea planului de actiuni UE - RM, problema transnistreana, presiunile Federatiei Ruse, problema gazului si a resurselor energetice, problema condamnarii crimelor comunismului, legea lustratiei, transparenta actului de guvernare, coruptia, implicarea tinerilor in viata publica si in politica, problema istoriei integrate si a reducerii orelor de limba romana etc;
    " Sustinerea presei scrise si electronice autohtone fara discriminare;
    " Deetatizarea presei raionale;
    " Asigurarea accesului la mass-media din Republica Moldova a populatiei din stanga Nistrului.
    In politica externa:
    In domeniul politicii externe Republica Moldova inregistreaza un succes salutabil. Parteneriatul strategic cu UE si SUA reprezinta o incununare a aspiratiilor pentru libertate a populatiei din RM. Colaborarea pe plan regional cu Ucraina contribuie la consolidarea independentei RM, precum si la solutionarea conflictului transnistrean. Este important, in special prin prisma obiectivelor de integrare europeana a RM, ca si relatiile cu Romania sa inregistreze o dinamica pozitiva si sa aiba loc o apropiere fireasca intre cele doua state. In acelasi timp implementarea planului de actiuni UE-RM se arata a fi de suprafata si mai mult declarativa. Uniunea Europeana a constatat multiple restante la majoritatea capitolelor. Anumite initiative vin chiar in contradictie cu planul de actiuni. In aceste conditii cerem:
    " Implementarea mai dinamica si cu buna credinta a planului de actiuni UE - RM, si renuntarea la orice tip de practici sau actiuni care contravin planului de actiuni;
    " Mentinerea unei pozitii demne si verticale in relatia cu Federatia Rusa;
    " Implicarea sporita a actorilor regionali Ucraina si Romania in solutionarea conflictului transnistrean;
    " Iesirea Republicii Moldova din CSI;
    " Anularea vizei pentru cetatenii UE si SUA, anularea obligatiei de inregistrare a cetatenilor straini la MDI;
    " Conectarea sistemului informational al RM la sistemul european;
    " Alinierea la standardele europene a sistemului de pasapoarte al RM, a serviciului vamal si a celui de graniceri;
    " Crearea de conditii propice pentru investitii straine si dezvoltarea mediului de afaceri;
    " Valorificarea regimului preferential de comert cu UE;
    In concluzie, Partidul Liberal constata ca pe plan extern, Republica Moldova inregistreaza anumite progrese si se bucura de atentie sporita din partea partenerilor occidentali. Partidul Liberal se pronunta pentru consolidarea acestor relatii si pentru unirea eforturilor Ucrainei, Georgiei si a Republicii Moldova pentru respingerea santajului aplicat de Federatia Rusa in problema vinului, a regimului vamal si a gazelor. Este important, ca si politica interna sa fie in concordanta cu politica externa, or, din pacate, pe plan intern guvernarea actuala manifesta spirit declarativ si nedorinta de a implementa in realitate reformele asumate in fata Uniunii Europene si in fata populatiei RM, reforme necesare pentru depasirea crizei social economice, a perioadei de tranzitie si pentru cresterea nivelului de trai al populatiei.
    Partidul Liberal reaminteste ca, in contextul actual, al santajului aplicat de Federatia Rusa este cu atat mai important ca reformele sa nu intarzie, pentru ca doar reformele in interiorul RM vor da credibilitate demersului nostru european si vor crea premisele necesare pentru solutionarea problemei transnistrene, si pentru edificarea in Republica Moldova a statului de drept si a unei societati democratice cu cetateni prosperi.

     

     

     
       
    Mihai Ghimpu,
    Presedinte.            
                       Chisinau, 03 aprilie 2006
                                 

    Comentarii Adaugă comentariu
    Nume, Prenume *:
    E-mail:
    Comentariu * caractere rămase

    test bloc

  • dsfsdfsdf

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com