• Abonare la noutăţi
        

    test bloc

  • Prima    /   Documente    /   Declaraţii politice  /  DECLARATIE de condamnare a noilor „ solutii”de federalizare a Republicii,

    DECLARATIE de condamnare a noilor „ solutii”de federalizare a Republicii,

    23.02.2004  

      
    Reglementarea „conflictului transnistrean” a fost declarata ca fiind o prioritate pentru toti Presedintii si guvernarile Republicii Moldova incepand cu 1992. De fiecare data, insa, s-a descoperit ulterior ca autoritatile de la Chisinau nu numai ca nu au obtinut rezultatele scontate, dar au cedat in fata unui regim ilegal si criminal. Fortificarea acestui regim a avut loc, din pacate, si cu concursul organizatiilor internationale, in primul rand al OSCE.
     De-a lungul timpului faptele au fost distorsionate si prezentate doar dupa placul Federatiei Ruse, inclusiv sub aspect terminologic. Din acest considerent si tinand cont de faptul ca teritoriul Republicii din stanga Nistrului se afla sub ocupatia militara a Federatiei Ruse, iar Ucraina permanent sustine pozitia Rusiei, Partidul Reformei este obligat sa constate ca formatul pentagonal de negocieri, impus de Rusia, acceptat de presedintele Snegur si promovat cu atata insistenta de catre OSCE, este de fapt bilateral: Republica Moldova,- pe de o parte, si OSCE, Rusia, Ucraina si regimul criminal Smirnov,- pe de alta parte, iar pretinsa calitate de mediator a Rusiei si de stat garant este fariseica si falsa. Prin aceasta presedintii Snegur, Lucinschi si actualul presedinte Voronin, impreuna cu OSCE au sfidat si continua sa sfideze suveranitatea poporului si comunitatea internationala.
    OSCE in loc de mediator s-a transformat in garant al tuturor acestor faradelegi, devenind totodata instrument al Rusiei pentru mentinerea starii de ocupatie si oficializarea regimului criminal Smirnov.
     Partidul Reformei considera ca propunerile si recomandarile din partea „mediatorilor” OSCE, Rusia si Ucraina, privind reglementarea crizei transnistrene, difuzate pe 13 februarie de presedintia bulgara a OSCE, nu reprezinta altceva decat memorandumul Rusiei (Kozak) in varianta simplificata si cosmetizata, cu formulari de tip europenan, scopul si esenta fiind aceleasi – distrugerea statului Republica Moldova si recunoasterea Transnistriei ca stat independent (dispozitiile privind parasirea federatiei si dreptul de veto sunt identice in cele doua documente).
    Conform normelor internationale, grupurile etnice conlocuitoare nu au dreptul la autodeterminare. De aceea crearea unei federatii intre Republica Moldova, stat recunoscut,- pe de o parte, si autoproclamata rmn,- pe de alta parte, inseamna de fapt o federatie intre moldoveni, ucraineni, rusi, bulgari si alte comunitati etnice de pe ambele maluri ale Nistrului. Asadar, neavand dreptul formarii unui stat, nici o federatie nu poate fi creata in aceste conditii.
    De altfel toate „eforturile” OSCE si ale Rusiei au avut si au in continuare scopul de a asigura gradual recunoasterea statalitatii regiunii ocupate. Cu zece ani in urma se vorbea despre regimul separatist, apoi despre autoproclamata rmn, in ultimii ani se vorbeste despre partea transnistreana, acum se vorbeste despre subiect al federatiei, ceea ce in termeni juridici inseamna stat.
     Recent, presedintele in exercitiu al OSCE a declarat ca „este receptiv la initiativele guvernelor Republicii Moldova si Transnistriei”. Prin urmare, este recunoscut un guvern al regiunii ocupate. Toate acestea demonstreaza inca o data in plus intentiile Federatiei Ruse si ale OSCE de recunoastere a statalitatii Transnistriei.
     In ceea ce priveste retragerea armamentului rusesc din regiune, toate incalcarile de catre Rusia a obligatiilor asumate pana in prezent ne permit sa concluzionam ca Federatia Rusa nu face altceva decat sa speculeze acest subiect in interesele sale geopolitice, osciland in declaratii intre retragerea si abandonarea retragerii armamentului, in functie de intensitatea presiunilor occidentale. De aceea pentru Republica Moldova este foarte importanta pozitia Uniunii Europene si cea a SUA vis-a-vis de aceasta problema.
     Misiunea OSCE deschisa la 25.04.1993 in scopul medierii „conflictului transnistrean” are mandatul:
    1. sa faciliteze negocierile intre parti in problema „conflictului transnistrean” pentru o reglementare politica de durata si sa furnizeze recomandari si expertize pentru definirea unui statut special regiunii transnistrene in cadrul statului unitar Republica Moldova, conform Constitutiei Republicii (art. 111);
    2. sa faciliteze, conform hotaririlor OSCE de la Istambul si Porto, retragerea trupelor, armementului, munitiei si echipamentelor rusesti din regiunea transnistreana a Republicii Moldova;
    3. sa furnizeze recomandari si expertize pentru o observare efectiva a respectarii obligatiilor si angajamentelor internationale referitoare la drepturile omului si ale minoritatilor, si a transformarilor democratice[1].
    Partidul Reformei considera ca nici unul din aceste puncte nu a fost realizat de catre misiunea OSCE: armamentul nu a fost evacuat, iar situatia populatiei din perspectiva drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si nu numai, se inrautateste constant. Mai mult decat atat, solutia federalizarii propusa de OSCE depaseste si este in contradictie cu mandatul misiunii sale in Moldova, pe de o parte, si contravine Constitutiei Republicii Moldova, pe de alta parte. Mandatul misiunii OSCE in Republica Moldova prevede ca „misiunea trebuie sa furnizeze recomandari si expertize pentru definirea unui statut special regiunii transnistrene in cadrul Republicii Moldova.” Or, federalizarea inseamna recunoasterea statalitatii Transnistriei, regiune ocupata de Federatia Rusa. In acest fel se creaza un precedent periculos, cand constitutia si ordinea democratica ale unui stat ar urma sa fie modificate la cererea unor grupari criminale si cu consimtamantul organismelor internationale.
    Avand in vedere argumentele de mai sus, Partidul Reformei condamna activitatea OSCE in Republica Moldova, prin care se urmareste federalizarea republicii si deci distrugerea statalitatii acesteia, si cere OSCE rechemarea dlui William Hill, actualul sef al misiunii OSCE in Republica Moldova si numirea altei persoane, care ar desfasura activitatea misiunii in limitele mandatului acordat. In caz contrar se impune evacuarea misiunii OSCE de pe teritoriul Republicii Moldova.
    Continuarea politicii de agresiune asupra Republicii Moldova de catre Federatia Rusa sub umbrela OSCE reprezinta un pericol pentru Sud-Estul Europei si poate genera o situatie de instabilitate atat in interiorul republicii, cat si in intreaga regiune.
    Partidul Reformei solicita comunitatii internationale, ONU, Consiliului Europei, NATO, dar in special Uniunii Europene, sa ia atitudine fata de actiunile OSCE de erodare a statalitatii Republicii Moldova in scopul legiferarii de catre Federatia Rusa a unei baze militare pe teritoriul republicii, pentru a impiedica integrarea noastra in Uniunea Europeana si NATO.
     
    Mihai Ghimpu,
    Presedinte.                                                     Chisinau, 23 februarie 2004
    Comentarii Adaugă comentariu
    Nume, Prenume *:
    E-mail:
    Comentariu * caractere rămase

    test bloc

  • dsfsdfsdf

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com