• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Discursul D-nei Corina Fusu, Ministrul Educației rostit în cadrul festivității dedicate Zilei profesionale a angajaților din învățământ

    Discursul D-nei Corina Fusu, Ministrul Educației rostit în cadrul festivității dedicate Zilei profesionale a angajaților din învățământ

    05.10.2015  

    Dragi profesori! Onorat public!

    Ziua profesorilor și a lucrătorilor din domeniul învățământului, coincide cu un moment autumnal, când, aşa cum se spune la noi în popor, se numără bobocii. Cred că această vorbă înţeleaptă se potriveşte cel mai bine activităţii din domeniul educaţiei, deoarece de fiecare dată, la început de toamnă în şcoli se stabilește conturul tabloului viitorului an de studii, precizându-se contingentul de elevi, de la cei mai mici, din clasa întâia, până la cei care urmează să finiseze studiile. În felul acesta ne privim pe noi înșine în oglinda viitorului. Căci învăţământul contribuie în bună parte la dezvoltarea fiecărei comunități. Asigurând transmiterea cunoştinţelor, şcoala are un important rol civic, de coeziune pe plan social. Această sărbătoare iniţiată de Unesco are menirea de a atrage atenţia guvernelor asupra învăţământului, asupra condiţiilor de activitate și de viaţă a pedagogilor. Trebuie spus că în mare parte, criza din domeniu se află în legătură directă cu criza valorilor, dintre care esențiale mi se par autoritatea învățătorului, a profesorului și condiția elevului, astfel că, dacă ar fi să rezumăm tema pentru sărbătoarea din acest an a lucrătorilor din învățământ, în câteva fraze acestea ar fi:
    1. Continuarea Proiectului Reforma Învățământului în Moldova (PRIM), prin care se are în vedere implementarea standardelor de calitate, îmbunătățirea sistemului de evaluare a elevilor și creșterea sistemului de management a instituțiilor de învățământ.
    2. Reforma profundă a învățământului profesional tehnic (vocațional), a învățământului dual, a învățământului pe tot parcursul vieții.
    3. Școlarizarea în mai mare măsură. În Raportul de Analiză SIME, recent elaborat pentru a stabili unele date privind sistemul de învățământ general din Republica Moldova, printre problemele principale și lacunele evidențiate e tocmai numărul mare al elevilor neșcolarizați care corespund vârstei de școlarizare şi care se ridică la cca. 33 000 de elevi.
    4. Consolidarea în societate a atitudinii de respect față de profesia de dascăl. Respectul față de profesor și atașamentul față de importanța învățământului trebuie să primeze. Se spune că viitorul unei țări se află în mâinile învățătorilor, de aceia trebuie să-i respectăm și să le apreciem cunoștințele, facultatea de a le transmite discipolilor. Prioritatea învățământului contează. Cu atât mai mult cu cât, potrivit datelor din același raport, s-a constat că ponderea cadrelor didactice care au atins vârsta de pensionare în sistem este de cca. 14 %, ceea ce depășește media europeană de 2,5 ori. Este alarmantă și ponderea extrem de înaltă a cadrelor de conducere care au atins vârsta de pensionare, în special în mun. Chișinău. Amintim că în anul 2015, în conformitate cu datele prezentate de către Biroului Național de Statistică (BNS), populația stabilă a RM reprezintă 3 384 400, iar ponderea elevilor raportat la totalul populației este de 10,1%. Conform aceloraşi date statistice, în anul 2015 în învățământul general din Republica Moldova activează 30 834 de cadre didactice, dintre care în mun. Chișinău 6902, în regiunea de nord a republicii 8688 (dintre care 1012 în mun. Bălți), în regiunea centru 8952, în regiunea de sud 6186 (dintre care 1411 în UTA Găgăuzia). În ceea ce privește numărul de elevi raportat la numărul cadrelor didactice, conform datelor oferite de BNS, la moment în republică sunt 11 elevi la un profesor. În mun. Chișinău cifra este de 12 elevi la cadru didactic, în regiunea de nord media este de 10 elevi la un profesor, iar în centru și la sud 12 și respectiv 11 elevi la un cadru didactic.
    5. În această situație trebuie să acționăm în favoarea consolidării reputației angajaților în învățământ, să le ameliorăm condițiile favorabile pentru lucru și pentru viață.
    6. „A da exemplu” – trebuie să devină criteriul conduitei fiecărui profesor. A învăța înseamnă, de fapt, a învăța adevărul. A învăța înseamnă a rezolva anumite chestiuni, anumite probleme și întrebări. E important ca elevii să fie instruiți în vederea formării capacităților de a reflecta independent, formându-le spiritul creator. Profesia de pedagog e sacră. Sper din toată inima ca învățătorii noștri să fie un exemplu nu doar în fața elevilor, ci și în fața societății.
    7. A da exemplu mai înseamnă a ne schimba atitudinea față de limba română, pe care trebuie să o așezăm la temelia învățământului național. Așa cum sublinia unul dintre cei mai mari savanți de azi, Solomon Marcus, prezent pe 31 august la Colocviile revistei Limba Română, cu genericul„Limba română ca entitate culturală în școală și societate”, modul în care vorbim şi scriem în limba română trădează în bună măsură relaţia noastră cu logica, gradul de ordine care există în mintea noastră, relaţia noastră cu morala, cu adevărul, cu frumosul.
    Toate aceste implicaţii ale însuşirii limbii române ar trebui să fie în atenţia educatorilor. Orice educator, indiferent de nivel şi de specialitate, are şi un grad de răspundere la însuşirea limbii române; deci ea nu este numai a profesorului de limba şi literatura română, ci a tuturor învăţătorilor şi profesorilor, de la grădiniţă până la universitate.
    În paranteză, amintesc că foarte curând textul conferinței „Limba română și școala - la București și Chișinău”, în care reputatul om de știință analizează starea limbii române din manualele la diverse discipline, elaborate în România și Republica Moldova, va fi publicat în revista „Limba Română”, nr. 5-6, pe care v-o recomand cu toată căldura.
    8. E necesar ca învățământul să devină o ramură mai prestigioasă și în activitatea guvernului nostru. Autoritățile din diferite eșaloane ale puterii au datoria de a plasa mai ferm educația pe o poziție avantajoasă, decisivă pentru dezvoltarea economică și socială, să caute pretutindeni mijloace pentru a spori sprijinul material al educației și pentru a crea condiții cât mai favorabile în învățământ. E necesar ca derularea procesului educațional național să fie verificată anual.
    9. În acest context se impune cu necesitate rezolvarea, care nu mai suportă amânare, a problemei legate de trecerea cercetării în subordinea universităților. Voi menționa aici două momente legate de acest subiect: ambasadorul UE în Republica Moldova, Pirka Tapiola, la o recent întrunire din cadrul Ministerului Educaţiei, a spus următoarele: „La universitatea unde mi-am făcut studiile profesorii ne-au învățat să facem cercetare. Celelalte lucruri le poți învăța pe parcursul activităților ulterioare”. Are dreptate domnia sa, la fel ca și domnul ministru al Educației și Cercetării Ştiinţifice din România Sorin Mihai Câmpeanu, când afirmă că o universitate fără cercetare nu are viitor. Numai în felul acesta învățământul va putea, cu adevărat, contribui la ameliorarea calității vieții.

    Onorat public!

    E important să gândim cum urmează să dezvoltăm dorința, înclinația pentru cunoaștere, manierele de învățare, și nu doar dotarea elevilor cu un bagaj de cunoștințe. Cu alte cuvinte, e important ca elevii nu doar să aibă cunoștințe, ci să învețe cum pot obține noi cunoștințe. A-l inspira și a-i stimula potențialul copilului, a-i oferi noi perspective, aceasta înseamnă a preda. A fi învățător, de fapt, înseamnă să-i ajuți pe copii să-și concretizeze visele unei lumi mai bune. Învățătorii și discipolii, adică profesorii și elevii, deschid ușile spre o lume mai bună. Fără ei educația nu-și poate îndeplini rolul care îi revine.
    În final doresc să adresez un cuvânt special tinerilor cadre didactice.
    Vă urez, dragi tineri dascăli, să nu cedați în fața impedimentelor și a greutăților vieții. Pasiunea de îndrumător să crească și să se transforme în misiunea de a-i învăța pe copii excelența, rigoarea, capacitatea de concentrare, într-un cuvânt, de a educa un spirit sănătos într-un corp sănătos.

    Se spune că în timp profesia de pedagog devine vocație. Cu cât trece timpul, cu atât se mărește impactul asupra unui număr tot mai mare de persoane.
    Dragi profesori, vă felicit cu prilejul acestei minunate sărbători, Ziua Profesorului! Vă doresc tuturor să aveți o lungă și bogată carieră pedagogică aducătoare de rezultate remarcabile și sentimentul de satisfacție a datoriei împlinite.

    Viață lungă și multă sănătate !

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com