• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
    Astăzi a avut loc ședința Consiliului Republican al Partidului.
    29.02.2024 - 25.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Deputații PL au depus o nouă sesizare la Curtea Constituțională

    Deputații PL au depus o nouă sesizare la Curtea Constituțională

    14.04.2014  
    Luni, 14 aprilie 2014, Deputații PL au depus o sesizare la Curtea Constituțională privind verificarea constituționalității prevederilor alin. (5) art. 60 din Legea nr. 797/1996 pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului.

    Sesizarea în cauză are ca obiect de reglementare exercitarea controlului constituționalității prevederilor alin. (5) art. 60 din Legea pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului: “(5) La solicitarea Preşedintelui şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, unele proiecte de legi pot fi supuse dezbaterilor şi adoptării în regim de urgenţă.”


    Vedeți mai jos textul sesizării:










    Curtea Constituțională a Republicii Moldova
    str. Alexandru Lăpuşneanu nr. 28
    Chişinău MD 2004, Rep.  Moldova



    SESIZARE
    privind verificarea constituționalității prevederilor alin. (5) art. 60 din Legea nr. 797/1996 pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului






    I.    OBIECTUL SESIZĂRII

    Prezenta sesizare are ca obiect de reglementare exercitarea controlului constituționalității prevederilor alin. (5) art. 60 din Legea pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului: “(5) La solicitarea Preşedintelui şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, unele proiecte de legi pot fi supuse dezbaterilor şi adoptării în regim de urgenţă.”


    II.    LEGISLAȚIA PERTINENTĂ



    CONSTITUȚIA REPUBLICII MOLDOVA



    Articolul 74
    Adoptarea legilor şi a hotărîrilor
    (1) Legile organice se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, după cel puţin două lecturi.
    (2) Legile ordinare şi hotărîrile se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
    (3) Proiectele de lege prezentate de Guvern, precum şi propunerile legislative ale deputaţilor acceptate de acesta sînt examinate de Parlament în modul şi după priorităţile stabilite de Guvern, inclusiv în procedură de urgenţă. Alte propuneri legislative se examinează în modul stabilit.
    (4) Legile se trimit spre promulgare Preşedintelui Republicii Moldova.


    LEGEA NR. 797/1996 PENTRU ADOPTAREA REGULAMENTULUI PARLAMENTULUI


    Articolul 491. Organizarea de către comisia permanentă sesizată în fond a procedurilor de consultare publică
    (1) Comisia permanentă sesizată în fond asigură consultarea publică a proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative cu părţile interesate prin organizarea de dezbateri şi audieri publice, prin intermediul altor proceduri de consultare stabilite de legislaţia cu privire la transparenţa în procesul decizional.
    (2) Comisia permanentă sesizată în fond stabileşte procedura de consultare a proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative ţinînd cont de caracterul proiectului, de preocuparea părţilor interesate pentru subiectul abordat, de alte aspecte relevante.
    (3) În cazul organizării unor întruniri publice în scopul consultării, comisia permanentă sesizată în fond stabileşte regulile de organizare şi de desfăşurare a acestora.
    (4) Comisia permanentă sesizată în fond dispune plasarea, conform legii, pe web-site-ul Parlamentului a sintezei recomandărilor recepţionate în cadrul consultării publice, în scopul asigurării transparenţei în procesul decizional.

    Articolul 51. Întocmirea raportului sau avizului comun al comisiilor
    (1) La cererea comisiilor sesizate pentru avize comisia permanentă sesizată în fond va putea încuviinţa ca la lucrările ei să participe, cu vot consultativ, raportorul sau raportorii acestor comisii.
    (2) Dacă pe marginea proiectelor de legi şi hotărîri au avut loc şedinţe comune ale comisiilor, cele din urmă pot conveni ca raportul sau avizul să fie comun.
     
    Articolul 52. Termenul pentru dezbaterea proiectelor de acte legislative şi propunerilor legislative de către comisia permanentă sesizată în fond
    (1) Comisia permanentă sesizată în fond va dezbate proiectul actului legislativ şi propunerea legislativă, asigurînd consultarea publică a acestora, în decurs de cel mult 60 de zile lucrătoare, dacă Biroul permanent nu va stabili un alt termen.
    (2) În cazul în care comisia permanentă sesizată în fond depăşeşte termenul indicat la alin.(1), Preşedintele Parlamentului poate desemna o altă comisie permanentă sesizată în fond pentru dezbaterea proiectului de act legislativ în cauză şi poate propune examinarea în regim de urgenţă a acestuia, după elaborarea raportului comisiei respective.
     
    Articolul 53. Termenul de avizare a proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative de către alte comisii competente
    (1) Comisiile permanente care au primit spre avizare proiecte de acte legislative şi propuneri legislative le supun dezbaterilor şi vor prezenta comisiei sesizate în fond avize asupra lor în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare.
    (2) În caz de nerespectare a acestui termen, comisia permanentă sesizată în fond va redacta raportul său fără avizul sau avizele celorlalte comisii.
     
    Articolul 54. Avizarea proiectelor de acte legislative şi a propunerilor legislative de către Direcţia juridică a Secretariatului Parlamentului
    Proiectul de act legislativ şi propunerea legislativă se transmit spre avizare complexă Direcţiei juridice a Secretariatului Parlamentului, care, în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare, va prezenta comisiei permanente sesizate în fond şi Direcţiei documentare parlamentară a Secretariatului Parlamentului avizul referitor la concordanţa proiectului sau propunerii legislative:
    a) cu prevederile Constituţiei;
    b) cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
    c) cu cerinţele de procedură şi de tehnică legislativă prevăzute de prezentul regulament, de Legea privind actele legislative şi de alte acte legislative.

    Articolul 60. Dezbaterea proiectelor de legi pe lecturi
    (1) Proiectele de legi, înscrise pe ordinea de zi a şedinţei Parlamentului, se dezbat, de regulă, în două lecturi.
    (2) Proiectele de legi ordinare, la decizia Parlamentului, pot fi adoptate într-o singură lectură.
    (3) Proiectele de legi organice se adoptă numai după dezbaterea lor în a două lectură.
    (4) Proiectele de legi constituţionale, proiectele de legi organice în problemele bugetului, finanţelor, economiei care necesită considerabile cheltuieli financiare, proiectele de legi complexe, precum şi proiectele de legi în alte probleme importante, la decizia Parlamentului, pot fi supuse dezbaterii şi în a treia lectură.
    (5) La solicitarea Preşedintelui şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, unele proiecte de legi pot fi supuse dezbaterilor şi adoptării în regim de urgenţă.



    LEGEA NR. 780/2001 PRIVIND ACTELE LEGISLATIVE

    Articolul 21. Avizarea şi consultarea publică a proiectului de act legislativ
    (1) Proiectul de act legislativ, însoţit de nota informativă, se transmite spre avizare autorităţilor şi instituţiilor interne şi externe interesate şi se supune procedurii de consultare publică, în modul stabilit de lege.
    (11) Consultarea publică a proiectului de act legislativ se sistează pe perioada electorală, cu excepţia proceselor de consultare iniţiate pînă la lansarea campaniei electorale.
    (2) Grupul de lucru studiază propunerile şi obiecţiile din avize, recomandările recepţionate în cadrul consultării publice şi decide luarea în considerare la îmbunătăţirea proiectului de act legislativ sau respingerea lor.
     
    Articolul 22. Expertiza proiectului de act legislativ
    (1) Pentru evaluarea proiectului de act legislativ, se efectuează expertiză juridică, anticorupţie, economică, financiară, ştiinţifică, ecologică şi de alt gen, inclusiv în ce priveşte compatibilitatea cu legislaţia comunitară, în funcţie de tipul raporturilor sociale reglementate, precum şi o expertiză lingvistică.
    (2) Expertiza juridică este obligatorie pentru toate proiectele de acte legislative avînd menirea de a contribui la:
    a) asigurarea concordanţei proiectului cu normele Constituţiei, cu practica jurisdicţiei constituţionale şi cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi la coordonarea lui cu legislaţia în vigoare şi cu legislaţia comunitară;
    b) întocmirea proiectului conform tehnicii legislative;
    c) reglementarea integrală a raporturilor sociale respective.
    (3) Expertiza anticorupţie este obligatorie pentru toate proiectele de acte legislative şi are menirea de a contribui la:
    a) asigurarea corespunderii proiectului standardelor anticorupţie naţionale şi internaţionale;
    b) prevenirea apariţiei unor noi reglementări care favorizează sau pot favoriza corupţia, prin elaborarea de recomandări în vederea excluderii acestor reglementări sau a diminuării efectelor lor.
    […]
    (9) Concluziile expertizei sînt studiate de grupul de lucru, care decide luarea în considerare la îmbunătăţirea proiectului de act legislativ sau respingerea lor.



    III.  EXPUNEREA ÎNCĂLCĂRI ALE CONSTITUŢIEI, PRECUM ŞI A ARGUMENTELOR ÎN SPRIJINUL ACESTOR AFIRMAŢII


    Constituția Republicii Moldova, la art. 74 prevede că legile organice se adoptă după cel puțin două lecturi. Proiectele de lege prezentate de Guvern, precum şi propunerile legislative ale deputaţilor acceptate de acesta sunt examinate de Parlament în modul şi după priorităţile stabilite de Guvern, inclusiv în procedură de urgenţă. Alte propuneri legislative se examinează în modul stabilit.

    Totodată, procedura legislativă prevede câteva etape obligatorii ale procesului legislativ, de la elaborarea și înregistrarea proiectului de act legislativ și până la adoptare. Dezbaterea și avizarea proiectului de lege în comisiile permanente, organizarea de către comisia permanentă sesizată în fond a procedurilor de consultare publică, avizarea de către Direcția juridică a Secretariatul Parlamentului, există termene care trebuie respectate pentru avizare și efectuarea expertizelor obligatorii necesită o perioadă lungă de examinare.

    Amintim, că în Parlament în ultima perioadă sunt înainte de către deputați și examinate proiecte de lege în regim de urgență, numărul lor fiind în creștere.
    Un astfel de proiect este Hotărârea pentru modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, înregistrat în Parlament la 26 martie 2014 și dezbătut în ședința plenară din 27 martie 2014 și  adoptat la 28 martie 2014.
    Alt exemplu, este proiectul de lege privind modificarea și completarea Codului electoral (modificările referitor la referendumurile locale), înregistrat pe 20 februarie 2014 și adoptat în 1 lectură la 6 martie 2014.

    Un alt exemplu în acest sens, este proiectul recent înregistrat nr. 135 din 02.04.2014, examinat și adoptat în primă lectură în ședința plenară din 03.04.2014 și în a doua lectură la data de 4.04.2014.

    Aceste exemple sunt doar câteva și cele mai recente, însă șirul poate continua.
    Examinarea proiectelor de lege în regim de urgentă, avantajează o serie de nereguli și lacune care se strecoară în textul legii, uneori intenționat, alteori din lipsă efectivă de timp pentru analiză.

     Pentru examinarea proiectelor de lege în regim de urgentă, nu se respectă procedura de consultare publică care asigură transparență în procesul legislativ, este limitat timpul experților pentru efectuarea avizelor, de multe ori acesta nici nu mai există, expertizelor juridice și anticorupție, fapt ce duce la examinarea superficială a proiectelor de legi. Deputații nu reușesc să vină cu amendamente și sunt lipsiți de posibilitatea studierii aprofundate a proiectului de lege. Graba în care se examinează unele proiecte de lege, de multe ori vin să creeze situații avantajoase pentru unele categorii de cetățeni sau să ascundă unele ilegalități.

     Examinarea în regim de urgență a proiectelor de lege admite lacune și este defectuoasă în momentul când urgența nu este decisă de o situație concretă care necesită a fi remediată, ci de unele circumstanțe personale.

    Constituția prevede că legile organice se adoptă cu votul majorității deputaților aleși, după cel puțin două lecturi. Nu în zadar este subliniată necesitatea adoptării legilor organice în două lecturi. Anume această precizare semnalizează importanța examinării minuțioase, cu respectarea tuturor etapelor procedurii de adoptare.
    Totodată, Constituția la art. 74 alin. (3) vine cu o precizare legată de procedura de urgență. Proiectele de lege prezentate de Guvern, precum şi propunerile legislative ale deputaţilor acceptate de acestea sunt examinate de Parlament în modul şi după priorităţile stabilite de Guvern, inclusiv în procedură de urgenţă. Alte propuneri legislative se examinează în modul stabilit. Asta înseamnă că unele propuneri legislative pot fi înaintate spre examinare în procedură de urgență în funcție de prioritățile stabilite și prezentate de către Guvern. Toate alte propuneri legislative se vor examina în modul stabilit, adică în regim normal cu respectarea termenelor stabilite de legislația în domeniu și tuturor procedurilor obligatorii.

    Norma alin. (5) art. 60 din Regulamentul Parlamentului, prevede că: “La solicitarea Preşedintelui şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, unele proiecte de legi pot fi supuse dezbaterilor şi adoptării în regim de urgenţă”.
    Prevederile acestui alineat vin în contradicție cu prevederile alin. (3) din art. 74 din Constituție, care prevede că unele propuneri legislative pot fi înaintate spre examinare în procedură de urgență în funcție de prioritățile stabilite și prezentate de Guvern. Asta însemnând că Guvernul este unica instituție care stabilește prioritățile de examinarea a proiectelor de legi, astfel încât preşedintele şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare nu poate decide asupra examinării și adoptării în regim de urgență a proiectelor de legi.

    Procedura de urgență a fost instituită pentru situațiile prioritare, în ultima perioadă însă zeci de legi, trec prin Parlament în procedură de urgență, care a devenit una obișnuită pentru unii deputații.

    Astfel, legile nu sunt adoptate, ci fabricate. Deși prevederea privind adoptarea în regim de urgență vizează, de fapt, situații prioritare stabilite de Guvern, fenomenul a devenit unul curent la Parlament. Aceste legi sunt adoptate de către legislativ fără a beneficia de dezbateri care să ducă la eliminarea deficienţelor, de amendamente care să îmbunătăţească prevederile legislative şi de consultări publice. De regulă aceste proiecte au un impact important economic sau social, însă fiind adoptate în grabă ajung să conțină prevederi de-a dreptul hilare.
    Pentru a oferi coerență şi ritm procesului legislativ, în Constituţie, s-au introdus reglementări cu privire la adoptarea legilor. Totodată și potrivit Regulamentului Parlamentului, procedura de urgenţă pentru examinarea proiectelor de acte legislative solicitată de Guvern se supune aprobării Biroului permanent.

     În cazul aprobării procedurii de urgenţă, Biroul permanent stabileşte termenul de depunere a raportului asupra proiectului actului legislativ, care nu poate depăşi 10 zile lucrătoare.  Biroul permanent, după primirea raportului comisiei sesizate în fond, înscrie cu prioritate proiectul de act legislativ în proiectul ordinii de zi pentru următoarea şedinţă plenară. Proiectele de acte legislative solicitate de a fi examinate în procedură de urgenţă se prezintă plenului Parlamentului de Primul-ministru, iar în absenţa lui – de prim-viceprim-ministru sau de viceprim-ministru.

    Adoptarea în procedură de urgență, care ar trebui să survină unei situaţii excepţionale, a devenit, prin urmare, metoda obişnuită de trecere a legilor prin Parlament. În plus, activitatea comisiilor permanente este ignorată, pentru că toate aceste proiecte nici nu ajung să fie  dezbătute în comisii, iar rapoartele deseori sunt lipsite de conținut. În aceste condiții legile se votează fără ca deputații să intre în esență materiei examinate, fapt ce admite și avantajează lacune și situații neprevăzute, făcând abstracție de prevederile constituționale,  ca mai apoi acestea să fie contestate, ori modificate iarăși în regim de urgență.
    Acest fenomen tendențios și periculos pentru procedura legislativă trebuie stopat. Legiferarea trebuie să fie efectuată în strictă conformitate cu prevederile Constituției și orice tentativă de ocolire sau de încălcare a Legii Supreme urmează a fi exclusă.

    În această consecutivitate logică, declararea neconstituționalității alin. (5) art. 60 din Legea pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului și stoparea fenomenului de fabricare a legilor în regim de urgență va readuce ordinea constituțională în legislativ.



    IV.    CERINŢELE AUTORILOR SESIZĂRII


    Potrivit celor expuse și în temeiul art. 135, alin. (1) lit. a) din Constituția Republicii Moldova, a art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 317-XIII din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi 4 alin. (1) lit. a) din Codul Jurisdicţiei Constituţionale nr. 502-XIII din 16 iunie 1995, solicităm Curții Constituționale a Republicii Moldova:
    1.    Acceptarea spre examinare a prezentei sesizări;
    2.    Examinarea în regim de urgență a prezentei sesizări;
    3.    Exercitarea controlului constituționalității și declararea neconstituționalității alin. (5) art. 60 din Legea 797 din 2 aprilie 1996, pentru adoptarea Regulamentului Parlamentului.







    Departamentul Imagine și Comunicare al PL
    14 aprilie 2014
     
Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com