• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  Anatol Şalaru despre modernizarea infrastructurii drumurilor în Republica Molodva

    Anatol Şalaru despre modernizarea infrastructurii drumurilor în Republica Molodva

    26.06.2012  
    Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor Anatol Şalaru a participat în seara zilei de ieri la emisiunea "În Profunzime" de la Pro TV. Urmăriţi în continuare cele mai importante declaraţii ale ministrului. 

    Despre zboruri low cost

    Am ajuns la un acord cu zborurile low cost. Vor exista circa 4-5 destinatii pe saptamana: Madrid, Catalonia, Malaga, Bruxelles, Valencia. De la inceputul lunii iulie, de la 2 iulie, vor fi puse in vanzare bilete si cetatenii vor putea cumpara. Asta numai cu Blue Air. Plus mai exista si Air Moldova, care opereaza cateva curse deja. Este vorba de trei curse spre Italia, la pret de 81 de euro.

    Zborurile functioneaza in alt fel. Cu cat mai din timp cumperi biletul, cu atat mai ieftin va fi.

    Am discutat si cu alti colegi, dar pe ei nu-i intereseaza zborurile low-cost, ci dezvoltarea aeroportului. Exista o taxa pentru modernizarea aeroportului, dar aeroportul nu a fost modernizat. Mai mult, se spala bani acolo, exista dosare penale. Din 2007 pana in prezent sau luat taxe de 9 euro pentru modernizare, in total vreo 9 milioane de euro.

    Aeroportul a fost transferat, pe timpul comunistilor, de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Economiei, pentru ca exista un contract cu BERD si BEI care prevede acest lucru si aceasta clauza nu poate fi incalcata.

    Noi acum platim taxa pentru aeroport, care inca nu functioneaza. Banii se duc, dar eu nu stiu unde.

    Nu cunosc nici o companie care sa vrea sa lucreze in minus. Air Moldova nu are concurenta. Nu exista zboruri spre Praga, iar cele spre Viena le face Austrian Airlines. Eu nu vand bilete. Comparativ cu celelalte companii, Air Moldova are cele mai ieftine bilete.

    Acuma sunt in jur de 18 curse saptamanal, spre Antalya. Acuma nu mai este nicio cursa charter. Nu mai este nevoie, putem sa ducem toti cetatenii spre Antalya, daca vrem.

    Despre drumuri

    Drumul Chisinau-Sculeni. Anul acesta va avea loc licitatia pentru repararea acestei portiuni de drum. Va fi soseaua de ocolire, centura orasului Ungheni, pana la Sculeni. Avem banii. Sunt oferte, vin foarte multe companii straine.

    Drumul spre Rezina. Firma lui Selin se ocupa. A primit banii de la Guvern, dar nu au fost valorificati toti. A fost decizia CSJ, sa reziliem contractul. Acum a avut loc o licitatie, dar firma lui Selin nu a castigat.

    Despre licitatii

    Nu mi s-a reprosat niciodata lipsa de transparenta vizavi de organizarea licitatiilor. Nu Ministerul Transporturilor organizeaza licitatiile, ci Administratia de Stat a Drumurilor, care le organizeaza in conformitatea cu legea.

    Nu exista asa ceva, sa se achizitioneze bunuri fara licitatie. Cine supravegheaza felul cum se fac licitatiile? Exista Inspectia Constructii, exista inspectori privati. Pentru asta exista Inspectia de Stat in Constructii, care controleaza, in laboratoare. Exista inspectori independenti, carora nu le pasa de Minister, ei activeaza corect, pentru ca altfel si-ar pierde licenta si nu au niciun interese.

    Unde merg banii din granturi europene?

    Chisinau - Balti, se reabiliteaza acest sector. Balti - Sangerei, Saratenii Vechi - Peresecina: vor fi data in exploatare pana la sfarsitul lunii. Chisinau - Hancesti - pana la sfarsitul anului va fi dat in exploatare. Comrat - Ciumai.

    Sectoare de drum care vor fi reparate: Chisinau - Ungheni - Sculeni, Saratenii Vechi - Soroca, Ciumai - Vulcanesti - Giurgiulesti, Chisinau - Cimislia prin Porumbeni.

    Costul testarilor tehnice la masini a crescut

    Asta a stabilit Guvernul, au crescut costurile. Chiar daca sunt privati, ei platesc impozite.

    40 la suta dintre soferi nu fac revizia tehnica. Ministerul Transporturilor nu are parghii de control, noi nu putem merge acasa la om sa-l obligam sa faca revizia tehnica. Asta e problema companiilor de asigurari. In Germania, daca nu ai asigurare, te baga la puscarie. La noi oamenii nu-si asigura masina. Companiile de asigurari nu trebuie sa le asigure daca nu au revizie tehnica. daca il prinde in trafic pe sofer si nu are revizia tehnica, il amendeaza sau se intelege cu politistul.

    Despre taxa de 9 euro de modernizare a aeroportului

    Ceea ce tine de aceasta taxa de 9 euro, nu pot sa raspund, nu e de competenta mea. Am trimis solicitare la Ministerul Economiei sa aflu unde se duc banii, dar nu am primit pana acum raspuns. Din 2007 se achita aceasta taxa, n-am vazut mare modernizare.

    Despre tronsonul de cale ferata Cahul - Giurgiulesti

    S-au cheltuit 500 mln de lei. S-au furat, nu s-au furat, nu stiu. Am discutat cu proiectantii. Nici pana astazi nu inteleg care a fost necesita sa se cotruiasca acest tronson pe un teren mlastinos. Expertii au sugerat un teren, iar Voronin a ordonat sa fie construit in albia raului Prut. Calea Ferata de atunci a luat autorizatie de constructie pentru un teren care nu le apartine, acel teren apartine primariilor locale. Pana astazi trebuie sa platim primariilor si oamenilor.

    Nu s-a finalizat constructia, nu a fost data in exploatare. Nici nu ne apartine terenul. Ce trebui noi sa facem? Sa sapam, sa vedem unde o sa cada? Acuma trebuie sa scoatem calea ferata pe portiune de 20 de km si sa schimbam fundamentul. Exista responsabili care trebuie sa raspunda pentru ce au facut! Noi avem grija, noi anual cheltuim 3 mln de lei.

    E de competenta organelor de resort sa traga la raspundere vinovatii.

    Despre pistele pentru biciclisti

    Anul acesta pentru prima data in afara orasului piste pentru biciclisti. O parte din banii nostri se duc pentru siguranta rutiera. Asta inseamna piste pentru biciclisti, trotuare, etc.

    Ar trebui sa facem un pic distinctie intre Minister si Primarie. Pistele de biciclisti din capitala nu sunt de competenta Ministerului.

    S-a majorat tariful pentru transportul feroviar de marfuri?

    Transportul feroviar este mai ieftin decat transportul rutier, auto. Existau niste facilitati si am fost sesizati sa nu mai existe discriminari. Prin urmare, noi am anulat aceste facilitati.

    A existat o diferenta foarte mare pentru tariful la export, import si cel pe piata interna. Ni s-a cerut ca aceste preturi sa fie egale.

    Nu au fost majorate tarifele. Tarifele le aproba Guvernul. Nimeni nu face binefaceri in business. Calea ferata nu face binefaceri, ea trebuie sa genereze profit. Calea ferata era in minus, iar acum a iesit pe zero.

    Reforma la Calea Ferata?

    Calea ferata nu are capacitatea de a se restructura pe interior. De aceea am schimbat 5 directori in tot acest timp. Am numit un director nou care sa initieze reforma. Este o impotrivire crancena la Calea ferata, nu vor sa vorbeasca in limba romana si sa scrie in romana. Si asta pentru ca in Legea cu privire la functionarea limbilor scrie ”cu exceptia Caii ferate”. Unii spun ca mai bine se concediaza decat sa vorbeasca limba romana. Sa plece, daca vor!

    Despre remanieri in Guvern

    N-am discutat niciodata cu premierul pe tema asta, desi, poate, multi s-ar bucura. Oricine poate demisiona oricand, si presedintele, si premierul. Dar eu imi fac meseria.

    Cand esti demis nu se intampla o tragedie. Orice demisie prelungeste viata demisionarului!

    www.inprofunzime.md

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com