• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Ne aflăm în a doua zi de recensământ
    09.04.2024     
    Războiul Rusiei împotriva Republicii Moldova din 1992
    02.03.2024     
    Partidul Liberal condamnă
    29.02.2024     
  • Prima    /   Presa    /   Știri  /  (interviu) Dorin Chirtoacă: Voi continua înnoirea echipei de la Primărie, pornind de la principiul profesionalismului, corectitudinii şi transparenţei

    (interviu) Dorin Chirtoacă: Voi continua înnoirea echipei de la Primărie, pornind de la principiul profesionalismului, corectitudinii şi transparenţei

    18.03.2012  

    Ce se va întâmpla cu Termocom, când vom avea suficiente grădiniţe pentru copii şi de ce este necesară o nouă taxă locală pentru proprietarii de autovehicule? Despre toate acestea l-am întrebat pe Primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă. 

    Ce se va intampla cu Termocom? Aveti un plan de redresare a situatiei in sectorul termo-energetic pentru ca numarul celor nemultumiti de serviciile prestate de Termocom este mare, preturile sunt destul de inalte, infrastructura are o varsta onorabila, iar problemele se inmultesc pe an ce trece?

    Timp de 30 de ani Termocom-ul nu a facut altceva decat sa presteze servicii de o calitate scazuta si sa genereze datorii. In perioada 2001-2010 intreprinderea s-a aflat in faliment.

    Primaria mun. Chisinau a reusit sa reduca aceste datorii cu circa 600 milioane lei, sa incheie procedura de insolvabilitate si sa readuca Termocom-ului perspectivele de dezvoltare. In acelasi timp pierderile au fost reduse de la peste 25% la mai putin de 20%, a inceput implementarea programelor de instalare a unor puncte termice individuale in masura sa reduca pierderile in retea, iar tariful s-a stabilizat la cel mai mic nivel posibil tinand cont de cerintele venite din partea celorlalte componente din complexul termo-energetic si anume CET1, CET2 si Moldova Gaz. Daca ne conformam cerintelor inaintate de acestia inca 3-4 ani in urma astazi ar fi trebuit sa avem un tarif cel putin dublu, de circa 1600-1800 lei. Prin masurile luate, am reusit sa-l mentinem la 987 lei. Comparativ cu puterea de plata tariful este destul de mare, dar daca tinem cont de pretul la gaz acest tarif nu poate fi mai mic. Sa nu uitam ca 80 la suta din tariful la energia termica il constituie pretul la gaz care a fost marit de 5 ori in ultimii 4 ani de catre Federatia Rusa. In acelasi timp, familiile cu venituri lunare mai mici de 1450 lei pe persoana beneficiaza de compensatii de 40%.

    Acestea sunt masurile pe care le-am intreprins pentru ca Termocom-ul sa se modernizeze. Daca aceste tendinte vor fi mentinute, Termocom ar putea sa se apropie de standardele unei intreprinderi performante. Eu cred ca suntem pe drumul cel bun si trebuie sa continuam cele incepute astfel incat in termen de 10 ani Termocom-ul sa ajunga sa presteze servicii corespunzatoare vremurilor pe care le traim.

    Cat de mult a avut de suferit capitala si activitatea dvs in calitate de primar general din cauza situatiei incerte din CMC? Ati facut calcule ale unor eventuale pierderi financiare pe care le-a suportat municipiul?

    Punerea in pericol a bunei functionari a municipiului a fost de fapt cel mai mare risc al blocajului din CMC. Datorita deblocarii lucrului la 23 ianuarie si evitarii acestei situatii astazi avem perspectiva unei dezvoltari normale.

    Nu as spune ca situatia din CMC a cauzat prejudicii de ordin financiar, mai degraba putem vorbi de prejudicii de ordin functional, al bunei organizari a activitatii administratiei locale si de incetinirea unor procese care ar fi trebuit sa fie reluate imediat dupa alegeri. Bineinteles ca am fi reusit sa aprobam un sir de taxe locale care sa sporeasca bugetul municipiului, un sir de proiecte de decizii, dar esential este ca nu a fost pusa in pericol functionarea municipiului.

    In primul mandat ati luptat fara mare succes cu unii subalterni, pe final reusind totusi sa concediati cativa functionari de prima mana. Cum veti proceda de acum incolo, pentru ca perceptia oamenilor despre nivelul de coruptie in primarie nu s-a schimbat mult in perioada mandatului dvs?

    Voi continua, impreuna cu colegii, sa promovez reforme in structura interioara si innoirea echipei de la Primarie pornind de la principiul profesionalismului, corectitudinii si transparentei. Situatia fiecarei persoane va fi decisa in urma procesului de evaluare a activitatii.

    Am vazut persoane tinere dar si in varsta care atesta performante in activitatea de zi cu zi. La fel am vazut si tineri si batrani care nu-si indeplinesc corespunzator atributiile de serviciu. Fiecare caz urmeaza a fi examinat in parte. Per ansamblu insa vom continua innoirea echipei la Primarie.

    Cum este colaborarea cu Guvernul la aceasta ora si daca este loc de mai bine, atunci ce anume ar trebui de imbunatatit?

    Intotdeauna este loc de mai bine. Avem puncte pe agenda in care suntem de acord, dar sunt si unele in care avem pozitii diferite. Am reusit, de exemplu, impreuna sa solutionam situatia de la Termocom si sa prevenim preluarea acestuia de unele grupuri de interese. Am reusit sa legiferam noi taxe locale, sa reintroducem impozitul pe venit la agentii economici. Acum lucram asupra conceptului de reorganizare a sectorului energetic.

    In alte domenii nu reusim inca sa ajungem la un numitor comun, dar vom continua. Este un proces de lucru firesc.

    Eu mi-as dori ca impreuna sa putem moderniza portiunea de drum Aeroport – Portile Orasului, constructia soselei de centura etc.

    Sa-ti dai copilul la gradinita in Chisinau este o adevarata aventura in prezent si una destul de costisitoare si riscanta. Cand vom avea suficiente gradinite, cum le facem sigure pentru copii si de ce sunt atat de putine institutii prescolare particulare in oras?

    Deschiderea institutiilor prescolare particulare tine de vointa investitorilor si numarul redus al acestora nu denota decat faptul ca investitorii probabil nu au fost prea interesati.

    Cat priveste institutiile bugetare, as remarca ca bugetul mun. Chisinau a fost subfinantat constant ceea ce s-a rasfrans si asupra institutiilor de invatamant prescolar. In mod normal ar fi trebuit de investit pe de o parte in renovarea si intretinerea institutiilor existente si pe de alta parte in deschiderea altora noi, lucru imposibil in conditiile in care veniturile mergeau in scadere.

    Acum, o data cu dezvoltarea mun. Chisinau, dovada a careia serveste reparatia drumurilor, aducerea troleibuzelor noi, finalizarea programului Valea Morilor, inceperea amenajarii curtilor de bloc etc, vom putea include treptat si deschiderea/constructia de noi gradinite sau extinderea capacitatilor celor prezente.

    Trebuie sa atragem atentia ca la gradinita sunt primiti si copii cu varsta cuprinsa intre 1,5 si 3 ani ceea ce nu e prevazut nici in buget, nici in normativele de finantare a invatamantului ale Ministerului Finantelor. Este o initiativa a Primariei si a Consiliului care automat micsoreaza numarul de locuri pentru copiii de la 3 la 7 ani.

    Cert este ca deocamdata situatia va ramane complicata, la limita, in ceea ce priveste numarul de locuri in gradinite. Treptat vom lucra la sporirea capacitatilor. Am reusit constructia unei scoli gradinite la Stauceni, am reusit finantarea unui proiect in Sangera, au fost redeschise cateva grupe in mun. Chisinau, s-a incheiat favorabil un proces de judecata cu fabrica Bucuria care in mod inexplicabil pentru mine avea in proprietate o gradinita si care urma sa fie inchisa. In acelasi timp incercam sa recuperam ceea ce era dat in arenda pentru alte scopuri decat invatamantul prescolar.

    Ati renuntat la initiativa de a impozita soferii din capitala in schimbul unor drumuri practicabile? De ce?

    Este vorba de fapt de introducerea unei taxe locale pentru proprietarii de autovehicule care ar duce la dublarea fondului rutier. In prezent, fondul constituie circa 400 de lei pe autovehicul. In cazul introducerii taxei mentionate, el ar ajunge la suma de 800 de lei.

    Daca se va realiza acest lucru, pe intreg municipiu am colecta in jur de 120 milioane lei anual, adica un program minim, dar vizibil in ceea ce priveste reparatia drumurilor. In concret, aceasta ar insemna reparatia anuala a 5 strazi similare strazii Columna care ne va costa circa 25 milioane sau renovarea si largirea a doua bulevarde similare bulevardului Alecu Russo de care ne vom ocupa anul acesta sau reparatia a 10 strazi mici.

    In mod normal, pentru reparatia drumurilor am avea nevoie de 500 milioane de lei anual in locul celor 50 milioane care se aloca acum. Dupa cum vedeti introducerea acestei taxe ar solutiona partial problema. Astazi pentru drumurile din Chisinau platesc mai degraba pietonii decat soferii. Sa spunem ca un sofer achita in fondul rutier 400 de lei anual ceea ce constituie circa 1,3 lei zilnic, pe cand un pieton plateste la troleibuz 2 lei, la autobuz si la microbuz cate 3 lei pe zi cel putin. Vedem clar ca acest serviciu nu este corect taxat.     

    Dle Primar general cand lasati orasul si va implicati in politica nationala?

    Nu am asemenea obiective deocamdata. Eu vreau sa implementez proiectele pe care mi le-am asumat odata cu cel de-al doilea mandat la Primarie. Vreau ca impreuna cu echipa sa aducem rezultate bune, solide pentru municipiu si la sfarsitul mandatului sa putem avea satisfactia lucrului facut, iar oamenii sa aiba mai multa incredere in noi. Dupa aceea mai vedem. 

    Ion Toma, www.allmoldova.com

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com