• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Corina Fusu: Anul 2013 poate deveni anul cheie pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, dar fără orgolii şi interese personale

    Corina Fusu: Anul 2013 poate deveni anul cheie pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, dar fără orgolii şi interese personale

    06.03.2013  

    Discursul deputatei Corina Fusu, vicepreşedintă PL referitor la moţiunea de cenzură a Guvernului

    Onorat Parlament,
    Stimaţi deputaţi,

    Mulţi dintre Dvs., stimaţi colegi, sunt deputaţi în trei legislaturi consecutive. Vă spun acest lucru pentru a vă reaminti de aprilie 2009. Spuneam atunci că ar fi o crimă să trădăm tinerii care, la 7 aprilie, s-au jertfit în numele Libertăţii, Democraţiei şi Viitorului European al Republicii Moldova.
    Am fost apreciaţi pentru verticalitate, corectitudine şi respect faţă de cetăţenii care ne-au votat. Ne-am întrebat vreodată cum de am reuşit în trei rânduri? Răspunsul e foarte simplu: cetăţenii noştri au votat Alianţa pentru Integrare Europeană, adică nu pe noi, chiar dacă unii sunt persoane foarte importante şi ocupă funcţii foarte importante, ci visul european.

    Mai bine de 2 ani ne-am confruntat cu criza constituţională, ne-am poticnit de articolul 78 din Constituţie, piedică pe care nu am soluţionat-o încă, tot din cauza păcatului care se numeşte ORGOLIU – amintiţi-vă de referendumul din septembrie 2010. Alegerea la 16 martie 2012 a Preşedintelui Republicii Moldova a pus capăt impasului constituţional, oferind astfel stabilitate şi spaţiu pentru accelerarea reformelor pentru care s-a angajat statul nostru.

    Republica Moldova a devenit în aceşti ani, în cadrul Parteneriatului Estic, un exemplu bun de urmat, “o istorie de succes“, care a ţinut cont de principiul “mai mult pentru mai mult” şi decizia UE este de a oferi Republicii Moldova, în baza acestui principiu, 28 mln euro în plus pentru anul bugetar curent. Republica Moldova beneficiază de cea mai mare asistenţă din partea UE dintre ţările Parteneriatului Estic (circa 150 mln euro anual sau 41 euro pe cap de locuitor).

    În Declaraţia şi Recomandările din 29 octombrie 2012 a Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-RM se spune foarte clar: UE „recunoaşte Republica Moldova drept un stat european şi reafirmă sprijinul pentru aspiraţiile sale de a devein membru al Uniunii Europene în viitor, în conformitate cu art. 49 al Tratatului UE; sprijină în mod activ Republica Moldova în angajamentul său de a împărtăşi valorile fundamentale ale UE cum ar fi principiile democraţiei, respectarea drepturilor omului şi statului de drept.”

    Ne-a sprijinit şi ne încurajează Sir Graham Watson, raportorul pentru Republica Moldova în Parlamentul UE, Angela Merkel, Cancelarul Germaniei, Preşedintele Comisiei Europene Hose Manuel Barosso, Jean-Claude Mignon, Preşedintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei şi lista ar putea fi continuată. Toţi aceşti înalţi oficiali europeni, care au vizitat Republica Moldova pe parcursul anului 2012 au apreciat reformele pe care am reuşit să le facem. Şi chiar am reuşit multe.

    O să mă refer doar la cele trei documente, ce ar trebui să devină istorice.

    Acordul de Asociere, care include şi Instituirea Zonei de Liber Schimb, Aprofundat şi Cuprinzător cu UE, urma a fi semnat în noiembrie 2013 la Summitul Parteneriatului Estic de la Vilnius. Instituirea unei zone de liber schimb ar permite liberalizarea comerţului şi ar spori încrederea investitorilor în economia Republicii Moldova.

    Liberalizarea regimului de vize

    Suntem la cea de-a II-a fază, care presupune implementarea acţiunilor întreprinse în cadrul fazei I, unde Republica Moldova a elaborat, modificat, ajustat şi aprobat 42 acte legislative şi normative în conformitate cu standardele şi legislaţia UE.

    La această etapă Parlamentul Republicii Moldova trebuie să-şi asume cu multă responsabilitate una dintre atribuţiile sale de bază – controlul parlamentar asupra implementării legilor adoptate. În acest sens, trebuie să instituim un mecanism clar de conlucrare între Guvern şi Parlament, între Comitetul de Cooperare Parlamentară UE-RM, Comisia Parlamentară pentru Relaţii Externe şi ministerele implicate în procesul de integrare europeană.

    Recent, Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale “Viitorul” a lansat un studiu intitulat sugestiv „Cum să ne debarasăm de postsovietism“. Astfel, Moldova se situează bine la mai multe capitole. De exemplu, la încrederea populaţiei că economia de piaţă, prosperitatea nu poate creşte fără democratizare, fără a diminua la maxim fenomenul corupţiei – aşa cred 52 la sută din moldoveni. Aşteptările că statul trebuie să rezolve problemele cetăţenilor sunt mai mici la noi, decât în Ucraina şi Georgia.

    La alte capitole, situaţia Moldovei e mai tristă. De pildă, la nivelul nostalgiei faţă de perioada sovietică, procentajul e mai ridicat decât în celelalte două ţări – 48 la sută dintre moldoveni regretă dispariţia URSS.

    În alt domeniu, lupta cu corupţia, Moldova are o situaţie mai bună decât Ucraina, dar e foarte departe de Georgia. Una dintre explicaţii este că în Moldova nu au fost cazuri de condamnare a unor persoane sus-puse pentru corupţie, adică suntem o ţară coruptă, dar fără oameni corupţi. În Georgia, prin contrast, au fost sancţionaţi zeci de oficiali de rang înalt şi a avut loc schimbarea radicală a angajaţilor din instituţiile forţelor de ordine şi din guvern cu tineri ce au făcut studii în Vest, ceea ce a dat roadele cuvenite. 99 la sută din respondenţi au afirmat că în decursul anului trecut (2012) nimeni nu le-a solicitat mită pentru a le rezolva o problemă sau alta.

    Ştim ce se întâmplă în plan politic în Ucraina şi Georgia. Acum se discută tot mai mult despre tendinţele Federaţiei Ruse de a reanima Uniunea Sovietică, de a împiedica, cu orice preţ, integrarea europeană a fostelor republici sovietice. În acest context, toată lumea este consternată şi se întreabă, inclusiv înalţi oficiali europeni, cât de întâmplătoare a fost declaraţia din 13 februarie a.c. a lui Vlad Filat, preşedinte PLDM, prim-ministru al Republicii Moldova, prin care a denunţat Acordul Alianţei pentru Integrarea Europeană.

    Convorbirile telefonice între prim-ministrul Vlad Filat şi şeful Inspectoratului Fiscal Nicolae Vicol, făcute publice, ne-au făcut să ne simţim trădaţi şi scuipaţi în suflet.  Incredibil! Prim-ministrul dă indicaţii Fiscului cui să-i blocheze conturile bancare, cui să-i aplice amenzi şi în ce sumă de bani. Inadmisibil pentru un stat de drept!

    Partidul Liberal nu va vota moţiunea de cenzură înaintată Guvernului, dar aşa precum s-a decis la şedinţa Biroului Politic, PL cere demisia de onoare a prim-ministrului Vlad Filat, în numele unei Alianţe bazate pe principii de corectitudine, stimă reciprocă, dialog şi consens.

    Anul 2013 poate deveni anul cheie pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, dar fără orgolii, fără interes personal sau de partid, fără oameni corupţi!

    Discursul a fost rostit în şedinţa plenară a Parlamentului din 5 martie 2013

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com