• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor: realizări, obiective şi priorităţi

    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor: realizări, obiective şi priorităţi

    24.09.2012  

    Prezentarea Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor Anatol Şalaru la conferinţa de presă din 24 septembrie 2012 „Priorităţile politice ale PL”

    În orice economie coloana vertebrală o constituie infrastructura. De aceea dacă noi în Republica Moldova nu vom avea o infrastructură bine dezvoltată, atunci nu vom avea nici investiții străine, nici locuri de muncă, nici salarii bune, nici turism și economia va suferi pierderi enorme în fiecare an.

    În perioada 2009- 2012, în domeniul politicilor în infrastructura drumurilor, Ministerul a inițiat și modificat și au fost aprobate mai multe legi în domeniul transporturilor.

    În primul rând, în 2009 a fost modificată Legea fondului rutier, care a permis acumularea de mai mulți bani în fondul rutier. Fondul rutier s-a mărit de 4,2 în 2012 față de 2009. A fost modificată Legea drumulurilor în 2011, care a permis armonizarea acestei legi cu legislația europeană, delimitarea clară a zonei drumurilor și zonei de protecție a acestora etc. A fost elaborată și aprobată strategia națională pentru siguranța rutieră, precum şi Hotărârea de Guvern cu privire la elaborararea Planului de acțiuni privind reglementarea Strategiei naționale pentru siguranța rutieră.

    În premieră la noi, în 2010-2012 s-a efectuat delimitarea tuturor drumurilor naționale și continuă să fie finalizată pâna la finele anului 2012. Tot în premieră şi numai în Republica Moldova s-au întâmplat cazuri când anumite persoane au privatizat anumite părți ale drumurilor, chiar și unele intersecții. Ne-am trezit într-o zi, chiar pe anumite sectoare de drum că nu mai suntem noi stăpâni, ci aparțin unor persoane fizice sau juridice.
    A fost aprobată în 2012 Legea cu privire la declararea utilității publice de interes național a unor drumuri naționale, devenind obiecte de însemnătate publică. Este importantă această lege de însemnătate publică, căci deblochează obținerea unor terenuri de construcție a unor drumuri. De exemplu, în premieră pentru Republica Moldova noi vom construi drumuri- șosele de ocolire a unor localități. Chiar și satul Bahmut va avea șosea de ocolire, orașul Ungheni, la sud – Slobozia Mare etc.

    S-a întâmplat că unele persoane nu doreau să vândă terenul și noi nu puteam să oprim construcția unui drum din cauza unei persoane care vrea să obțină o sumă mare de bani de la stat.

    În continuare, voi prezenta o listă de drumuri care sunt în curs de reabilitare în acest an sau vor fi la începutul anului 2013. Pentru reabilitarea lor s-a făcut licitație, iar în prezent se finalizează procedura.

    În prezent sunt în derulare lucrări de reabilitare a mai multor sectoare de drum naționale, finanțate de către partenerii de dezvoltare BERD, BEI și Consiliul Europei. Reabilitarea sectorului de drum Chișinău-Hâncești se finalizează în perioada octombrie- noiembrie; Chișinău- Soroca, la frontieră cu Ucraina, finanţare - BEI- BERD, Provocările Mileniului; Chișinău- Giurgiulești, sectorul Comrat –Ciumai a fost desemnat câștigătorul, avem finanțarea, R14-Bălți- SărătenI,  km 10-26 și 39-43 un grant de la Comisia Europeană.

    Anul viitor vor demara lucrările de reabilitare pe sectoarele Ciumai- Slobozia Mare, finanțat de către BERD. Pentru sectorul de drum Chișinău- Ungheni- Sculeni e în curs de finalizare licitația, iar anul acesta va fi desemnat câștigătorul la Hâncești – Lăpușna. De asemenea, pentru asigurarea continuităţii investițiilor, cu suportul  Băncii Mondiale au fost elaborate studiii de fezabilitate și proiecte pentru 600 de km de drumuri naționale principale: Bălți- Criva, Hâncești- Leușeni,  Hâncești- Leova- Cahul, Ciumai- Giurgiulești, Bălți- Fălești- Sculeni, Bălți – Florești și multe altele.
    În total, în perioada anilor 2010-2012, s-au reabilitat din surse externe 90 de km de drumuri, din surse locale – 150 km de drum. Când spunem reabilitare trebuie să facem diferența comparativ cu reparație. Reabilitare înseamnă practic un drum nou și se cheltuie tot atâția bani cât pentru un drum nou.

    În această perioadă, de asemenea în premieră pentru Republica Moldova, s-au executat lucrări de tratament bituminos, reparaţie medie pe 700 km de drumuri, s-au reabilitat 200 km de drumuri care deveneau impracticabile în condiții climaterice nefavorabile. Avem și de acestea în Republica Moldova, când ploua sau ningea cetățenii nu mai puteau să iasă din sat, din localitățile lor. S-au executat lucrări de egalizare, plombări, profilări cu adaos de material pe restul sectoarelor de drum, în total pe 8160 km.

    Pentru prima dată a fost implementat, cu suportul Băncii Mondiale, la administrația de stat a drumurilor audit financiar și audit tehnic. Rapoartele financiare se execută și se elaborează la standarde internaționale, a fost implementat controlul sarcinii pe osii, cu suportul Băncii Modiale au fost cumpărate 13 cântare mobile. Tot cu suportul Băcii Mondiale se finalizează în prezent proiectul suport pentru Guvernul Republicii Moldova în elaborarea unei strategii de transport și  logistică care va sta la baza unei noi strategii şi va cuprinde toate ramurile transportului. Această strategie va fi aprobată pe parcursul anului 2013.

    O atenție deosebită s-a atras și se atrage în continuare implementării tehnologiilor moderne. Pentru prima dată se va utiliza la sectoarele de drum Comrat- Slobozia –Mare, Sărăteni- Soroca, Chișinău-Ungheni- Sculeni, Bălți- Sculeni, Bălți- Criva tehnologia de reciclare la rece a structurii rutiere existente. 

    Pentru prima dată se utilizează cu succes betonul asfaltic, din polimeri, care majorează esențial rezistența stratului de uzură și mărește termenul de serviciu al acestuia. Tratamentul bituminos este efectuat cu utilizarea emulsiei bituminoase și utilajului performant cu productivitate înaltă.

    Un loc aparte în activitatea noastră este siguranța rutieră. În această perioadă de 3 ani s-a redus considerabil numărul accidentelor soldate cu decese, a scăzut cu mult, dar în următorii ani va scadă cu 50%. În toate proiectele de reabilitare a drumurilor este prevăzut un capitol separat privind siguranța rutieră și minimum 10%  din costul unui proiect sunt cheltuiți pentru siguranța rutieră.

    Marcajul rutier început din 2011 se efectuează de 2 ori pe an, cu utilizarea materialelor performante. Aceleși lucru se face în Uniunea Europeană, deoarece marcajul are o perioadă de garanție de 6 luni. Astfel, sunt reduse la minimum sectoarele de drumuri cu frecvență sporită a accidentelor rutiere.

    Au fost luate măsuri pentru demontarea panourilor publicitare. Bineînțeles, nu toate au fost demontate, dar în curând nu vor mai rămâne panouri amplasate ilegal sau panouri care nu sunt amplasate în conformitate cu noua lege. Se conlucrează mult cu Ministerul de Interne, se conlucrează cu alte structuri.

    Ați fost martori zilele acestea când prim- ministru a semnat o scrisoare către Banca Europeană de Investițieipentru alocarea unui credit de 150 mln euro. Același lucru vom solicita și BERD- ului, deoarece lucrează împreună BERD- ul cu BEI- iul. La solicitarea guvernului va aloca și BERD-ul 150 mln euro. Începând cu anul viitor probabil vom avea încă 300 mln euro pentru reabilitarea drumurilor centrale.

    Vreau să vă aduc la cunoștință lista drumurilor care urmează să fie reabilitate în următorii 2-3 ani, probabil cu suportul BEI și BERD în baza noului acord de creditare și cu aceste 300 mln euro care urmează să fie primiți anul viitor. Este vorba de Bălți- Fălești- Sculeni, cu o lungime de 54 km, Bălți-Șoldănești- Râbnița, sectorul Bălți- Gura Camencii, 40 de km, drumul R6- M1 Ialoveni. De fapt, cunoașteți toți acest drum de ocolire a orașului Chișinău, care face legătura între oraşul Ialoveni şi șoseaua Chișinău- Leușeni, care este într-o stare foarte proastă. Soroca- Onești este prelungirea drumului de la Soroca care va fi reabilitat cu suportul „Provocările Mileniului”, cu suportul Guvernului american în continuare va fi reabilitat pâna la satul Unguri de pe malul Nistrului unde există un pod de trecere de peste râul Nistru. Pe traseul Bălți- Sărăteni au rămas câteva sectoare în total 35 de km, precum şi pe drumul Chișinău- Bălți. Sunt bani care au fost pierduți cândva de guvernul comunist atunci când s-a făcut o licitație și s-a implicat guvernarea în trucarea acestei licitației și Banca Mondială și BERD-ul au retras banii. De asemenea drumul Chișinău- Dubăsari –Poltava, ocolirea orașului Chișinău, 9 km, drum de beton care va fi de 4 benzi, va fi practic o autostradă, un drum modern , aceste sectoare de drum vor fi finanțate de către BEI.

    Voi prezenta sectoarele de drum care vor fi finanțate de BERD. Este vorba de Hâncești- Lăpușna, M1, de la Hâncești drumul spre Leușeni, până la drumul de beton; Chișinău- Giurgiulești, sectorul Slobozia Mare, șosea de ocolire 20 km; Hâncești- Leova- Cahul- Slobozia Mare, 125 km; Chișinău- Leușeni, ocolirea Chișinăului, de la fosta benzinărie Catalan până la șoseaua de ocolire a Chișinăului care urmează să fie reabilitată și care iese la Ialoveni; Chișinău- Hâncești- Cimișlia- Basarabeasca, 40 km.

    În total e vorba de 304 mln. euro în următorii 3 ani, practic toate drumurile centrale din Republica Moldova, drumurile de importanță națională europeană. Drumurile centrale vor fi reabilitate, iar pentru aceasta avem tot suportul guvernului. Alianța pentru Intergrare Europeană a deblocat finanțarea drumurilor începând cu 2010. Ați văzut și dumneavoastră, niciodată nu s-au făcut atâtea lucrări la drumuri cât s-au făcut în acești ani. Numai anul acesta avem peste 200 șantiere în lucru pentru reabilitare, pentru întreținere, pentru reparație.

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com