• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  (interviu) Viceministrul Educaţiei Tatiana Potâng despre situaţia din învăţământ în raionul Briceni

    (interviu) Viceministrul Educaţiei Tatiana Potâng despre situaţia din învăţământ în raionul Briceni

    20.09.2012  

    - Ce părere aveți despre instituţiile şcolare din raionul Briceni comparativ cu celelalte raioane?

    - La Briceni se face carte, sunt rezultate frumoase la olimpiade, dacă este să vorbim despre sistemul, despre infrastructura care este la Briceni, este specific zonei de nord cu școlițe mici, dar cu persoane dedicate.

    - Vor fi reorganizate unele școli din raionul Briceni? Ce ne puteți spune referitor la acest subiect?

    - La acest subiect trebuie să răspundă directorii instituțiilor și directorul general, așteptăm și noi informație de la Direcția Generală de Învăţământ pentru că dumnealor cunosc situația și trebuie să ne facă și nouă niște precizări în acest sens.

    - În cadrul şedinţei cu cadrele didactice din raionul Briceni s-a vorbit despre reforma curiculară, totuși ce are de gând să facă ministerul? Va reduce numărul de ore care este actualmente?

    - Reforma curiculară se referă doar la conținuturi nu și la numărul de ore ce țin de planul cadru. Se face acum o evaluare a planului cadru ca să vedem în ce măsură curriculumul se pliază pe numărul de ore rezervat pentru o disciplină sau alta deci în urma acestui studiu amplu urmează să luăm o decizie.

    - Domnul Vitalie Ştirbu, directorul Direcţiei Generale Învăţământ Briceni a menționat că toți copiii care sunt pe liste din școli, diferite gimnazii frecventează la 100 procente școala. Copiii care sunt de naționalitate romă nu figurează pe această listă și nu frecventează orele. Sunt anumite mecanisme în cadrul ministerului care să fie implimentate în practică și ulterior copiii să frecventeze orele?

    - În conformitate cu prevederile actelor normative și legislative în vigoare responsabilitatea pentru școlarizare aparține autorităților publice locale, primarii, împreună cu unitățile din subordine, trebuie să aibă grijă ca toți copiii din localitate de vârsta școlarizării de la 5 la 16 ani, de vârsta școlarizării obligatorie să frecventeze școala. Deci Ministerul Educației, prin unitățile din teritoriu, direcțiile de învățământ este responsabil de procesul educațional în sine. În momentul în care copiii au fost deja în aceste liste și se constată o creștere a ratei de abandon se implică școala, nu Ministerul Educației dar școala din localitate care are un administrator, un director, un diriginte, profesori și trebuie să aibă grijă mai departe de gestionarea procesul educațional din această școală.

    - Una din probleme este, potrivit elevilor, discriminarea unor şcolari față de alții, atunci când răspund la o anumită temă, menționând faptul că le-a fost pusă o notă prea mică și consideră ei că există acest fenomen al discriminării elevilor pe bază de poziție socială comparativ cu alți copii.

    - Bănuisc că se mai întâmplă. Începând cu anul 2010, Ministerul Educației a inițiat o campanie care se numește „ Şcoala prietenoasă copilului ”,

    școala care trebuie să asigure un grad maxim de comfort, inclusiv psihologic și prin aceasta încercăm să combatem orice tip de discriminare pe varii criteria, dar este practic foarte dificil să știi ce se întâmplă la fiecare oră, să poți să monitorizezi instantaneu zeci de mii de cadre didactice care își fac meseria și noi vrem să și-o facă cu dedicație, cu onestitate. Regretabil dacă se întâmplă ceea ce se întâmplă și cred că trebuie să fie sesizați imediat directorii instituțiilor, directorii generali, ca în cazul în care se constată astfel de abuz asupra copilului să se ia măsuri.

    - Copiii de la clasele 1-4 primesc gratis cărți. Trebuie părinții să cumpere manuale, să procure sau școala asigură copiii cu aceste cărți?

    - În conformitate cu regulamentul cu privire la asigurarea cu manuale, Ministerul Educației asigură cu manuale gratuit clasele 1- 4 și pentru toate clasele de la 1- 4 anul aceste și cel puțin 3 ani precedenți s-a făcut această asigurare gratuită cu manual. Pentru clasele 5- 12 se face achitarea în conformitate cu un alt regulament prin metoda de închiriere în funcție de gradul de deteriorare a manualului în timp. Dacă sunt profesori, școlari care insist ca părinții să procure și alte manuale decât cele oferite gratis sau, și mai rău, sunt unele unități școlare care îi impun pe părinți să procure manuale, eu fac un apel acum pentru toată lumea să fim informați despre acest lucru, căci și acesta este un abuz.

    - Ce trebuie să facă părintele?

    - Să se adreseze la organele abilitate cu ancheta, căci, repet, este pur și simplu un abuz. Eu nu pot să îmi imaginez pentru ce anume s-au cerut acești bani. Este estorcare sau orice altceva, există organe de anchetă, există organe abilitate cu controlul care trebuie să fie sesizate. Aceasta nu înseamnă că nu poate fi sesizată Direcţia de Învățământ din localitate.

    - Considerați că ar fi un plus pentru copii ca să poarte uniformă școlară cum era cu câțiva ani în urmă şi să nu poarte haine diversificate pentru că oricum cel care crește într-o familie social vulnerabilă poate se simte discriminat într-un fel pentru că nu are bani pe ce să-și cumpere o haină. Are în vizor acest lucru ministerul să introducă o uniformă școlară?

    - Discriminarea se poate constata nu numai în bază de haină pentru că nimeni nu exclude faptul că odată obligați copiii să poarte uniforme ei nu vor veni la şcoală cu i-pad-ul sau i-phon-ul ultraperformant care oricum va crea un grad de discomfort pentru cei care nu au acest lucru sau bijuterii din cele mai scumpe sau orice altfel de accesorii care ar accentua această diferență de clasă socială.

    Aceasta nu este o soluție de uniformizare a statutului social – introducerea uniformei școlare pe de o parte, pe de altă parte obligatoriu a fost uniforma școlară în perioada regimului sovietic, când era o adevărată industrie de fabricare a uniformelor școlare. Regulamentele actualmente în vigoare a Ministerului Educației la acest capitol stipulează clar următoarele: elevul este obligat să aibă o ținută decentă în conformitate cu ceea ce înseamnă decența și decizia de a purta sau nu uniforma școlară trebuie să aparțină colectivului de copii pentru o clasă sau pentru o școală și avem asemenea experiențe.

    Nu se interzice purtarea uniformei școlare, sunt insitituții care au decis să poarte uniformă școlară. Mai mult ca atât, sunt instituții care au decis să poarte uniformă diferită pentru diferite clase, lucru care poate fi doar salutat în această privință. Eu nu cred că aceasta trebuie sa fie responsabilitatea doar a Minsiterului Educației, școala poate să decidă și trebuie să decidă împreună cu părinții și profesorii și copiii care trebuie să fie ţinuta copilului este important ca ei să se simtă confortabil în această ținută.

    - Doamna viceministru, vă mulțumim pentru acest interviu!

    www.canalregional.md

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com