• Abonare la noutăţi
        

    vezi mai mult

    Am ajuns la răscrucea dintre viitorul nostru sau prezentul lor: Încotro vom merge?
    10.01.2016     
    Veaceslav Untila: Controlul parlamentar asupra domeniului securității
    13.11.2015     
    Veaceslav Untilă: Modificarea Constituţiei – o garanţie a stabilității
    02.10.2015     
  • Prima    /   Presa    /   Interviuri  /  Deputatul Gheorghe Brega: Crearea Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, în varianta propusă de Guvern, este inacceptabilă

    Deputatul Gheorghe Brega: Crearea Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, în varianta propusă de Guvern, este inacceptabilă

    27.04.2012  

    Libera circulație a produselor alimentare sigure și sănătoase reprezintă un aspect esențial al pieței interne și contribuie substanțial la sănătatea și bunăstarea cetățenilor. Siguranța produselor alimentare și protecția intereselor consumatorilor reprezintă preocupări din ce în ce mai actuale pentru populație, organizații neguvernamentale, partenerii comerciali internaționali și organizații comerciale.

    Recent, incidente în privința siguranței produselor alimentare (problema dioxinelor în Belgia, melaminei în China, Escherichia coli în legume în Germania și remanențele de preparate de uz fitosanitar în legumele din Turcia) demonstrează o dată în plus necesitatea luării unor măsuri adecvate în situații de urgență pentru ca toate alimentele, indiferent de tipul și originea lor să fie inofensive și să nu prezinte pericol pentru sănătatea umană.
    Instituirea unei Autorități pentru Siguranța Produselor Alimentare după modelul european,  ,,European Food Safety Authority”, care se ocupă de evaluarea riscului, gestionarea riscului și comunicarea riscului în legătură cu siguranța produselor alimentare și a hranei pentru animale, precum și activități ce țin de sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor este o problemă de actualitate pentru Republica Moldova.

    Însă, aceste activități nu se regăsesc în domeniile de competență ale Agenției pentru Siguranța Alimentelor, stipulate la capitolul III din proiectul de lege, care se pretinde că este armonizat cu Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consilului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și cerințelor generale a legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranță Alimentelor.

    Proiectul de Lege are drept obiectiv asigurarea nivelului ridicat de protecție a consumatorilor în ceea ce privește produsele alimentare, similar cu obiectivul și sfera de aplicare a Legii nr. 78 din 18.03.2004 privind produsele alimentare, astfel vor fi aplicate concomitent două acte normative cu aceeași sferă de reglementare, fapt ce va conduce la dublări și contradicții de reglementare.

    Crearea Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor în cadrul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare așa  cum este prevăzut în proiect de Lege este inacceptabilă, deoarece va contribui la apariția conflictelor de interese din cauza că acest minister este responasabil și de domeniul de producere, procesare, depozitare, transportare, distribuire și comercializare a produselor alimentare.

    De menționat faptul, că în cadrul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare în anul 2007 fost instituită Agenția sanitar- veterinară și pentru siguranța produselor de origine animalieră responsabilă de asigurarea inspecției și controlului oficial a acestor produse în vederea garantării siguranței alimentare. Însă, odată cu crearea acestei Agenții și delimitarea funcțiilor între autoritățile cu funcții de control a produselor de origine animalieră în Republica Moldova se atestă o agravare a situației epidemiologice  la toxiinfecțiile alimentare, bolile diareice acute (BDA) prin înregistrarea izbucnirilor epidemice determinate de folosirea în consumul uman a produselor alimentare nesigure.
    Morbiditatea din cauza BDA în anul 2010 comparativ cu a. 2008 s-a majorat cu 10,2 %. În a. 2011 a continuat creșterea morbidității sumare prin aceste maladii atestându-se o creștere de  3,3 % .

    Rămâne alarmantă morbiditatea totală prin salmoneloze care constituie 31,6 la 100 mii populație, fiind determinată de sporirea numărului de izbucniri în grup (cu 5 cazuri și mai mult) determinate de asemenea de folosirea în consumul uman a produselor alimentare, preponderent de origine animală nesigure. Impactul financiar pentru instituțiile Ministerului Sănătății (anchetarea epidemiologică, tratamentul, investigații etc.) în urma acestor izbucniri constituie sute mii de lei anual.

    În acest context concluzionăm, că Agenția nu-și onorează pe deplin atribuțiile de serviciu în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.
    Din aceste considerente se propune ca viitoarea Agenție Națională pentru Siguranța Alimentelor să fie subordonată Guvernului.

    Este îngrirojător faptul, că în proiectele de acte normative, inclusiv în proiectul de Lege elaborat de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu se regăsesc competențele Ministerului Sănătății în domeniul siguranței alimentelor, care au ca scop protecția sănătății publice, iar propunerile de modificare și completare a proiectelor de acte normative nu sunt luate în considerare.
    Cu atât mai mult, că competențele și atribuțiile Ministerului Sănătății privind monitoringul permanent al maladiilor infecțioase și nontransmisibile, inclusiv a intoxicațiilor alimentare determinate de factorul alimentar, precum și consolidarea structurilor din cadrul Ministerului Sănătății în domeniul siguranței produselor alimentare sunt recomandate de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS) .
    În acest context, OMS a elaborat și Strategia Globală în domeniul siguranței produselor alimentare, care are drept scop reducerea medico-sanitară și socială a poverii bolilor de origine alimentară.

    În scopul realizării activităților menționate mai sus Ministerul Sănătății prin Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătății Publice dispune, atât la nivel central, cât și local (raioane și  municipii ) de infrastructură necesară să efectueze activități de supraveghere a circulației în caz de evenimente sau urgențe în sănătătea publică condiționate de siguranța alimentară.
    În asemenea țări dezvoltate ca SUA, Belgia, Italia, Austria, Federația Rusă, Spania, Kazahstan, Lituania, Irlanda, Israel etc. autoritatea de inofensivitate a circuitului alimentar este în cadrul Ministerului Sănătații, fiind instituită sau transferată în acest minister şi ca rezultat al situațiilor de criză.

    Discursul deputatului PL Ghorghe Brega în cadrul şedinţei Parlamentului din 26 aprilie 2012

Sediu Central: mun. Chisinau, str. Nicolae Iorga 15
© 2024 Partidul Liberal. Toate Drepturile Rezervate.
 Total vizitatori:  | ieri:  |  azi:  |  online:     RSS     Widget Informer
Tel.: +(373 22) 22 83 26, 22-80-97
Fax: presa.liberal@gmail.com